Ben jij ’n overthinker? En zo ja: wat doe je eraan?

De overthinker. Als je tien cent zou krijgen voor elke gedachte die je meer dan eens gewogen hebt in je hoofd, zou je nu op de Bahama’s kunnen gaan rentenieren. Herken je onderstaande? Dan hebben we gelukkig wat tips.

Zodra het licht uitgaat, gaan jouw hersenen aan
Vooral zo rond een uur of twaalf ’s nachts, gaan je hersenen overuren maken. 
Hersenen vinden het heerlijk ergens op te kauwen. Wat dan ook. De jouwe zijn wat dat betreft verslaafd aan mentale kauwgom.

Je hebt regelmatig last van l’esprit d’escalier

Oftewel: je bedenkt je láter altijd wat je had moeten doen in een bepaalde situatie, wat je had kunnen zeggen, of hoe je het op een ‘betere’ manier had kunnen aanpakken. En dat laat je maar moeilijk los.

Je vindt beslissingen maken moeilijk
Want je bekijkt altijd alles van alle kanten, dus je weet wat je mist als je beslissing A maakt. Aan de andere kant, als je beslissing B maakt, mis je weer dat-en-dat van beslissing A. Enzovoort, undsoweiter…

Je vat dingen sneller persoonlijk op
Kijkt iemand onvriendelijk naar je, dan verbind je daar soms overhaaste conclusies aan (mag-ie me soms niet?), omdat je alle opties openhoudt, dus niet alleen de optie: ‘Wat een chagrijn’.

Je overthinkt zelfs het overthinken
Ja, deze is meta, hè? Maar het kan. Piekeren over het feit dat je eigenlijk teveel piekert. Niet erg constructief natuurlijk, maar je bent een overthinker of je bent ’t niet.

Heb je vijf van de vijf? Gefeliciteerd: je gaat door voor de wasmachine! Maar even serieus: het kan soms best vervelend zijn voor jezelf. Daarom wat tips.

1. Zet een kookwekker
Per dag mag je vijftien minuten ontzettend piekeren, met behulp van een kookwekker die je op vijftien minuten zet. Je zult zien, dat haalt de druk van de ketel; verplicht piekeren laat je realiseren dat piekeren soms best eh… nutteloos kan zijn.

2. Vraag je af: hoe belangrijk is dit nog over vijf jaar?
Weinig piekergedachten overleven deze vraag.

3. Maak het groter of kleiner
Probeer je piekergedachten in je hoofd met een heel raar hoog stemmetje af te spelen of juist met een belachelijke, maar lage stem. Als je je innerlijke gedachte een stem geeft die je moeilijk serieus kunt nemen, worden de bijbehorende gedachten ook opeens minder bedreigend.

4. Ga uit van het worst case scenario en denk dan dóór
Vaak ontwikkelen we angst voor de angst. Interessant is om dóór te denken op het moment dat het echt spannend wordt in je hoofd. Stel je voor, je bent bang om af te gaan, op je werk. Wat is het ergste wat kan gebeuren (ontslag)? En dan (ik moet mijn huis uit)? En dan (ik moet gaan zwerven)? En dan? Vaak zul je zien dat je allerergste scenario’s niet zo realistisch zijn en als ze wél erg zijn, dat je die ook nog overleeft.

5. Mediteer

Je hersenen doen niets liever dan bezig zijn. Dit staat ook wel bekend als ‘the monkey mind’. Geef je je hersenen niets te doen, dan staan ze onophoudelijk in je oor te tetteren met gedachten. Mediteren lijdt ze af; zij hebben iets te doen en jij hebt rust. Hoe vaker je mediteert, hoe minder monkey mind.

6. Beweeg
In beweging komen is een probaat middel om je hersenen even met iets anders bezig te laten zijn dan met herkauwen. Ga wandelen, hardlopen, in de tuin werken, anything waar je vooral je lichaam bij gebruikt.

7. Realiseer je dat piekeren over ’t algemeen best zinloos is
Heb je ergens invloed op? Dan heeft het geen zin erover te piekeren want moet je gewoon gaan handelen. Heb je ergens géén invloed op? Dan heeft het ook geen zin erover te piekeren. Want piekeren zorgt niet dat je er opeens wel invloed op hebt. Good to know, toch?

Volg je ons al op Facebook? Doen, vinden we leuk. Hier vind je ons!

Altijd en overal mindful zijn? Hier vind je handige tips