Catelijne wil slapen: CBD olie (is het wiet? cannabis?) en: helpt het?

Inzichten waar je beter van gaat slapen, dáár zoekt journalist Catelijne Elzes naar. Samen met vriendin/illustrator/schrijver Deborah Freriks maakte ze het boek ‘Van dit boek ga je beter slapen (en je wordt er knapper van)’. Ze deelt haar ontdekkingen. Omdat ze iedereen een betere nachtrust gunt.

Ik sta aan de toonbank van mijn favoriete dierenwinkel. Als ik vertel aan een boek over slecht slapen te werken, bekent de jongen achter de balie elke avond wiet te roken om te ontspannen. ‘Dan slaap ik tenminste goed’, zegt-ie. Ik vertel hem dat ik zelf ook niet goed slaap, maar niet aan de wiet wil. Ik ben bang voor een ‘bad trip’. ‘Dan zou je eens cbd-olie kunnen proberen,’ zegt hij, ‘een vriend van mij zweert erbij. Alle geestverruimende stofjes zijn eruit gehaald.’ Hij vertelt dat je het tegenwoordig bij elke drogist kunt krijgen en ik loop de deur uit met een vraagteken boven mijn hoofd: ‘Zal ik?’ Lang verhaal kort. Er staat inmiddels een flesje cbd-olie op mijn nachtkastje en bij mijn co-auteur Deborah Freriks ook. Na mijn bezoek aan de dierenwinkel las ik op fora talloze verhalen van mensen die er beter door waren gaan slapen. Ze schreven ook dat het paniek, stress en zorgen vermindert. Wie wil dat nou niet!? Toevallig lees ik die maand in Plusmagazine welke druppels ik het best kan kopen. Bioloog en cannabisonderzoeker Arno Hazekamp vertelt in Plus dat de kwaliteit van cbd-producten vaak te wensen overlaat, maar dat de olie van bijvoorbeeld Jacob Hooy betrouwbaar lijkt: ‘Er zit in ieder geval in wat erop staat.’

Midden in de nacht word ik wakker, maar de volgende nacht slaap ik door!

De eerste avond neem ik op advies van de verkoopster om 19.00 uur twee druppels en om 22.30 uur – een halfuur vóór mijn normale bedtijd – nog eens drie. Een ervaren cbd- gebruiker had haar aangeraden om te ‘spreiden’. Midden in de nacht word ik wakker en lig ik een uur te malen. Bummer! De olie lijkt niks te doen. En dat terwijl-ie zo ontzettend vies smaakte… MAAR DE VOLGENDE NACHT SLAAP IK DOOR! Ik weet niet wat me overkomt als ik ’s morgens ‘06.30’ op de wekker zie. Ik heb zeven uur aan een stuk geslapen. Aan het ontbijt vertel met verve wat voor een goede nacht ik heb gemaakt op de olie en mijn jongens roepen lachend: ‘Mama is stoned.’ Gedecideerd leg ik uit dat cbd-druppels heus geen drugs zijn omdat het stofje waar je high van wordt er niet in zit, maar van hun gepest kom ik niet meer af.

Ik pieker minder, mijn hoofd en lijf zijn rustiger

De nachten daarna gaan een beetje op en neer. Ik slaap zeker niet altijd dóór, maar ik word wel minder vaak wakker. En áls dat het geval is, val ik zo weer in slaap. Ik pieker minder, mijn hoofd en lijf zijn rustiger. Af en toe zit er een nachtje doorslapen tussen. Wat een feest! Ik voel me de ochtend daarna zo vrolijk en fris. Niet zo vaag als wanneer ik bijvoorbeeld met een oxazepam (kalmeringsmiddel op recept) heb geslapen. Mooi natuurlijk, mijn eigen positieve ervaring, en die van veel mensen op fora, maar is er ook iets van bewezen? Ik bel de Leidse cannabisonderzoeker Arno Hazekamp. Hij geeft aan dat er wetenschappelijk nog niks is aangetoond omdat er geen goed onderzoek naar is gedaan. Maar hij heeft ook beter nieuws. ‘Sinds 2001 beweeg ik me al in de wereld van de medicinale cannabis. Ik hoor vaak van patiënten dat ze beter gaan slapen met cannabis. Ik hoor het ook van verplegers. Ze komen ’s morgens de kamer binnen en zien dat mensen beter uitgerust zijn, energieker, vriendelijker tegen hun familie… Met cbd-druppels lijk je dat effect nu ook te krijgen.’ Wat nu? Het lijkt toch echt te werken. Maar ik ben ook een beetje huiverig om dit spul lang achter elkaar te gebruiken zolang er weinig over bekend is. Ik besluit de cbd-druppels te gebruiken als één van de go-to’s voor als ik nachten achter elkaar slecht slaap. Net als alle andere oefeningen, tips & tricks die we voor ‘Van dit boek ga je beter slapen’ hebben verzameld. (Foto: Andreea Chidu/Unsplash)

Catelijne Elzes (Ja, die van ‘Catelijne zoekt kalmte’) en Deborah Freriks, auteurs van ‘Van dit boek ga je beter slapen’ en voormalig slechte slapers, probeerden van alles uit. Wat is bewezen werkzaam, wat helpt hen en kan jou ook helpen? Hun boek bevat minstens 98 tips, inzichten en oefeningen waarvan je ook écht beter gaat slapen.

LEES MEER: MINDER MOE IN DE WINTER, JA DAT KAN, MET DEZE TIPS!

Wil jij meer innerlijke rust? Het boek 'NIETS' is nu te koop!

Topmodel | Diabetes type 1 | Coma | Journalist | Burn out | Spirituele crisis.
‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles.


'Een mooi en eerlijk boek met een groot inzicht' – Roos Schlikker, schrijver

'Een aanrader voor iedereen die met stress te maken heeft' - Eline van der Boog/elineschrijfthier.nl, HEBBAN-recensent

'Mooi, aangrijpend, kwetsbaar, intiem en moedig' - Saskia Smith, journalist

post

Geef een reactie