De hele dag mindful zijn? Sharda geeft tips

Sharda

Hoe kun je in het dagelijks leven mindfulness toepassen, zodat je jezelf niet vergeet? Onze contributor Sharda van Mind my baby geeft tips om de hele dag mindful te zijn. Ze schrijft op persoonlijke titel. 

• Begin bij het opstaan: geef jezelf even tijd om echt wakker te worden

•  Doe vervolgens een quicky om je bewust te worden van je lijf: scan kort je lichaam van top tot teen, hoe voelt het?

• Volg meerdere keren je ademhalingen met je volledige aandacht: in en uit

Zelfs tandenpoetsen kun je mindful doen…

• Douche bewust (vaak doen we dat routinematig): voel het water over je lichaam stromen

• Zelfs tandenpoetsen kun je mindful doen, zie het als een moment waarop je goed voor jezelf zorgt. Gebruik een zandloper van 2 minuten en poets met aandacht alle tanden

• In plaats van: hap-slik-weg, neem de tijd voor je maaltijd: weet wat je eet en laat het je smaken, zie het als een moment voor jezelf en plan er van tevoren ook echt tijd voor in

• Rijd bewust auto of fiets: knijp je in je stuur of zijn je handen ontspannen?

Erger je je aan iemand? Denk dan vooral: ‘just like me’

•  Maar al te vaak doen we ook ons werk op een soort sublevel van bewustzijn. Lees daarom een mail een paar keer rustig door, voordat je hem verstuurt. En sta regelmatig even stil in je hoofd, bij wat je aan het doen bent: waar ben ik nu? Wat sta ik te doen?

•  Als je je ergert aan iemand, pas dan de volgende gedachte toe: ‘just like me’. Dat wil zeggen: net als ik heeft diegene ook behoefte aan een prettig leven, dit zorgt ervoor dat je meer erbarmen hebt met anderen (en ook met jezelf)

•  Scheld jezelf niet uit als je vindt dat je iets stoms gedaan hebt, dat helpt je namelijk niet verder en is niet constructief: wees vriendelijk naar jezelf en zie het als een leermoment

Negatieve gedachten? Onthoud: jij bént NIET je gedachten!

•  Als je last hebt van negatieve gedachten, realiseer je dan: jij bént NIET je gedachten. En: gedachten zijn geen feiten!

•  Ben jij zo iemand die een boterham achter zijn computer eet? Vaak denken mensen dat ze dan meer werk kunnen verzetten. Niet doen, juist door even los te laten ben je daarna veel productiever. Ga naar buiten als je pauze hebt en voel de wind door je haren en de zon op je huid, kun je daarna letterlijke en figuurlijk weer fris aan het werk

•  Sluit de dag af door stil te staan bij de leukste momenten: wat was jouw hoogtepunt van vandaag? Positieve gedachten (affirmaties) geven je een blijer gevoel dan te focussen op wat er mis ging. Onthoud: een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Andere manieren om te ontspannen (gratis)? Lees hier meer!

Wat vind jij het meest stressvolle moment van je dag? Praat erover mee op Facebook!

Sharda Balgobind is gecertificeerd mindfulnesstrainer. Meer over Sharda of zelf ‘mindfuller’ worden? Kijk op Mind my baby; sharda geeft cursussen voor zwangeren en algemene cursussen mindfulness.