Goede voornemens: hoe je ze wél kunt volhouden

Goede voornemens, waarom zijn die toch altijd zo enorm moeilijk vol te houden? Daar is één simpele reden voor. En gelukkig is er een oplossing, zegt Krista. 

‘Ach ja, eigenlijk zou ik wel vijf kilo willen afvallen, maar ja, dat schrijf ik maar niet meer op voor mezelf. Ik wil het al jaren, maar het lukt me toch niet.’ Het is 1 januari. Aan het woord is een vriendin, die nog even een kop thee komt drinken na onze gezamenlijke oud-en-nieuw viering.

We hebben een gezellige avond gehad, met ons vaste oud-en-nieuw-clubje. Vorig jaar introduceerde ik een nieuw gebruik, wat onmiddellijk als traditie werd geadopteerd: op een groot vel papier schrijven we allemaal wat we voor het nieuwe jaar voor onszelf in petto hebben. Wat willen we bereiken, waar dromen we van? We schrijven het allemaal op, iedereen, dus ook de kinderen. Op hun lijstjes staan dingen als een eigen paard, logeerpartijtjes, vrede op de wereld en schaatswedstrijden winnen. Bovenaan mijn eigen lijst prijkt: lief zijn voor mezelf. Gevolgd door zaken als veel mooie coachtrajecten doen, gave workshops geven, een weekend weg met manlief, naar het theater met mijn kinderen, toffe dingen doen met mijn vriendinnen en een mooie omzet halen. Het vel papier wordt verzegeld opgeborgen tussen de kerstballen en rollen we gezamenlijk weer uit op oudejaarsavond. Met elkaar maken we dan de balans op.

Waar ze zich steeds in verslikte is de grootte van wat ze wil

Afvallen heeft mijn vriendin dus niet opgeschreven. Ze wil het wel, maar ze gelooft er niet in. Twee keer per week een flinke wandeling maken staat ook niet op haar lijstje. ‘Terwijl ik op twee dagen vroeg klaar ben met werken en er dan tijd genoeg voor heb. Ik wil het ook echt wel, maar…’ Ik zet mijn thee neer en kijk haar aan. ‘Waarom maak je er dan geen concreet plan voor?’, vraag ik haar. ‘Kun je het niet kleiner maken?’ Ik vraag haar zich voor te stellen dat ze alleen in januari op die twee dagen dat ze er tijd voor heeft de gewenste wandeling gaat maken. Dat is acht keer in totaal, dat is wel te overzien. Ziet ze dat voor zich? Ze laat het op zich inwerken en knikt. ‘En als januari dan is afgelopen en het is bevallen, dan plak je er een maand aan vast.’ Waar mijn vriendin zich tot nu toe steeds in verslikte is de grootte van wat ze wil. Twee keer per week wandelen, tot het einde der dagen? Dat is nogal wat. En als je het dan toch al niet ziet zitten om dat je hele leven te blijven doen weet je dus al op voorhand dat er een moment gaat komen dat je ermee stopt. Waarom zou je er dan überhaupt aan beginnen? En zo draai je je eigen plan de nek om voordat het een kans gekregen heeft te worden uitgevoerd.

LEES OOK: GOEDE VOORNEMENS? KIES EENS VOOR EEN YEARLY BUCKETLIST!

Wat is er nodig om je voornemens voor elkaar te krijgen?

Deel je voornemens op in stukken. Maak er hapklare brokken van. Zorg dat je jezelf regelmatig een schouderklopje kunt geven, omdat je een deeldoel hebt behaald. Evalueer daarna, en toets bij jezelf of je op dezelfde voet verder wilt gaan, of je je grens nog een klein stukje verder wilt verleggen. Misschien bevalt het je zo goed dat je in februari drie keer per week de deur uit gaat voor een wandeling? En zo gaat het met die kilo’s ook. ‘Vijf kilo afvallen’ is nogal ongrijpbaar. Wat is er nodig om dat voor elkaar te krijgen? Wil je gezonder gaan eten? Meer bewegen? Allebei? Heb je er hulp bij nodig, of ga je het geheel op eigen houtje doen? Maak je doelen klein en concreet: ‘de komende week eet ik tussen de middag geen boterhammen met hagelslag maar maak ik voor mezelf een lekkere salade’ (in de supermarkt zijn tegenwoordig trouwens ook volop kant en klare soeppakketten verkrijgbaar, bestaande uit louter voorgesneden verse groenten. Staat ook in een handomdraai op tafel). En als het je een week gelukt is plak je er een week aan vast, of neem je ook je avondmaaltijd eens goed onder de loep. Valt daar ook nog wat winst te behalen op het gebied van je gezondheid?

Maak je voornemens grijpbaar en realistisch voor jezelf

Afvallen en meer bewegen zijn misschien wel de meest gehoorde goede voornemens. Maar dit verhaal geldt natuurlijk ook voor heel veel andere dingen die je wilt doen of bereiken. Beter voor jezelf zorgen, mediteren, meer boeken lezen, vaker ‘nee’ zeggen; het gaat altijd op. Maak het grijpbaar en realistisch voor jezelf. Zorg ervoor dat je regelmatig je successen viert. Mijn vriendin heeft gezegd dat ze het gaat proberen, in januari. Morgen is de eerste dag dat ze de tijd zou hebben. Ik zal haar een appje sturen: ‘Geniet van je wandeling vanmiddag!’ Want ze moet het zelf doen, maar ik kan haar natuurlijk wel een beetje steunen.

Ik wens je een fantastisch jaar. (Foto: Hichem Dahmani/Unsplash)

Krista Hogenboom is coach. Ze heeft haar eigen praktijk: steppingup.nl. Lees vooral ook haar indrukwekkende rubriek ‘Van burn out naar beter’over de tijd dat ze een met een burn out kampte!

LEES OOK: WAAROM IK JE BEWUST GEEN GELUKKIG NIEUWJAAR HEB GEWENST…

Wil jij meer innerlijke rust? Het boek 'NIETS' is nu te koop!

Topmodel | Diabetes type 1 | Coma | Journalist | Burn out | Spirituele crisis.
‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles.


'Een mooi en eerlijk boek met een groot inzicht' – Roos Schlikker, schrijver

'Een aanrader voor iedereen die met stress te maken heeft' - Eline van der Boog/elineschrijfthier.nl, HEBBAN-recensent

'Mooi, aangrijpend, kwetsbaar, intiem en moedig' - Saskia Smith, journalist

Geef een reactie