Hoe doe je dat: rust ervaren in een wereld die versnelt?


Om ons heen moet alles sneller, beter, meer en effectiever… Leef jij echt, of word je geleefd? Het is heerlijk om af en toe even afstand te nemen van de snelle samenleving. Maar hoe doe je dat? Hoe kan je langzaam leven in een snelle wereld?

Laatst kreeg ik van een vriendin een artikel doorgestuurd van Alan Lightman, een natuurkundige en schrijver die zich zorgen maakt over het effect van een wereld vol internet en afleidingen. We zijn bijna nooit meer alleen of vrij van prikkels, zo schrijft hij. Daarmee verliezen we tijd voor zelfreflectie, we zien niet meer wie we zelf zijn en wat belangrijk voor ons is. De drukke leefstijl levert schade op aan ons vermogen om na te denken of te fantaseren. We verliezen stilte en privacy, en dit is allemaal in korte tijd gebeurt. Vijftig jaar geleden bestond het internet nog niet, en 25 jaar geleden bestond Google nog niet. Om ons heen is alles erop gefocust om sneller en innovatiever te zijn. Laat jij je hier ook te vaak in mee slepen?

Ik ontdekte wat ik in de drukte verloren was

Voor mijn burn out deed ik hier volop aan mee. Ik vertrok altijd te laat, rende voor elke trein, leefde van agendapunt tot agendapunt zonder rustmomentjes. Voor een aantal jaar was ik bijna letterlijk mijn agenda. Ik werd meer geleefd, dan dat ik leefde. Dat er veel leuke dingen in mijn agenda stonden, maakte voor mijn lichaam geen verschil. Een activiteit blijft een activiteit. Alles leek even leuk of belangrijk, en van enig prioriteiten stellen was geen sprake. Toen ik in de stilte kwam, ontdekte ik wat in al deze drukte verloren was. In een wereld die steeds sneller gaat, is het belangrijk om ook te kunnen vertragen en met aandacht te kunnen leven. Met aandacht leven helpt je om veel meer te gaan genieten van wat je doet. En weet je wat ik zelfs ontdekte? Als ik rust heb in mijn dagen, werk ik productief en ben ik een heel stuk creatiever!

Dit gaat jou helpen om meer rust te ervaren

Misschien herken je het wel: het gejaagde gevoel van een volle agenda. Het gevoel even te willen ontsnappen van de drukke stad waarin je leeft. Je staat constant in een ren-vlieg-stand. Hoe vaak checken we onze berichten en mails per dag? Het is moeilijk om deze trend in de samenleving terug te draaien. Alan Lightman stelt in zijn artikel voor dat we er een gewoonte van moeten maken om iedere dag even alleen te kunnen zijn. Een moment waarin je even vertraagt of met aandacht leeft. Door vaker in het moment te leven, zul je je rustiger en gelukkiger voelen. Hoe doe je dat nou, met aandacht (mindful) leven? Hier volgt een aantal tips!

Tip 1: Vertraag je bewegingen…

Doe alles bewust lekker langzaam. Maak met aandacht een lekker ontbijt, leg je telefoon weg en proef bewust het eten. Maak er geen gewoonte van om je te haasten. Als je de trein niet haalt, dan pak je toch de volgende?

Tip 2: Doe één ding tegelijk

We denken vaak dat we meer dingen tegelijk kunnen doen. Maar multitasken is bewezen ineffectief. Doe dus één ding tegelijk.

Tip 3: Neem tijd om te ‘lummelen

’
Ga eens wat vaker ‘niksen’, niets nuttigs doen. Denk bijvoorbeeld aan hoe je als kind je gevoel voor tijd helemaal kon verliezen (lees hierover ook vooral Maaikes boek NIETS). Om goed en gezond te functioneren, is het belangrijk om ook tijd te kunnen verspillen, om dingen te doen zonder doel. Je kunt een beetje rommelen in je huis of tuin, maar ook kun je lekker een wandeling gaan maken. Zoek een plekje in of dicht bij de stad waar je leeft, waar je even helemaal in de rust kunt wandelen. Misschien een park, een bos dichtbij of een plekje aan het water waar je regelmatig even kunt gaan zitten. Probeer hier een gewoonte van te maken.

Tip 4: Rust ervaren begint vandaag

Denk nooit: na deze periode ga eindelijk ik meer rust krijgen. Want je weet, na die periode staat je wel weer wat nieuws te wachten. Nee, rust plan je nu in, vandaag! Laat ieder week lege plekken over in je agenda, om even niets te doen of te kijken waar je op dat moment zin in hebt. En laat deze niet opnieuw gevuld worden, doordat iemand je vraagt om af te spreken. Een afspraak met jezelf is minstens zo belangrijk, dus die kan je echt niet afzeggen!

Roos Vader is opgeleid in de Positieve Psychologie en Arbeids- en Organisatiepsychologie en kreeg eerder zelf een burn out. Ze doet onderzoek voor de Erasmus Universiteit naar het gebruik van sterke kanten, werkbevlogenheid en prestatie op de werkvloer. Binnenkort zal stressedout.nl e-courses en Masterclasses gaan organiseren
. Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de Minder Stress Mail o.v.v. ‘innerlijke rust’ en jij hoort als eerste wanneer we beginnen!

LEES VERDER: DIT IS EEN PLEIDOOI VOOR MINDER OVERPRIKKELING EN MEER LUMMELEN!

Wil jij meer innerlijke rust? Het boek 'NIETS' is nu te koop!

Topmodel | Diabetes type 1 | Coma | Journalist | Burn out | Spirituele crisis.
‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles.


'Een mooi en eerlijk boek met een groot inzicht' – Roos Schlikker, schrijver

'Een aanrader voor iedereen die met stress te maken heeft' - Eline van der Boog/elineschrijfthier.nl, HEBBAN-recensent

'Mooi, aangrijpend, kwetsbaar, intiem en moedig' - Saskia Smith, journalist

post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *