Hoe weet ik of ik een burn out heb?

Ik krijg de vraag regelmatig: ‘Ik denk dat ik een burn out heb, maar hoe weet ik het zeker?’ ‘Ik heb deze, deze en deze klachten, heb ik nu een burn out?’ Om zeker te weten of je een burn out hebt, moet je vooral het volgende doen…

Er zijn een aantal symptomen die veel mensen met een burn out ervaren, maar dat gezegd hebbende, is geen enkele burn out hetzelfde. Bij sommige mensen, zoals bij mij destijds, staan in eerste instantie vooral de lichamelijke verschijnselen op de voorgrond, bij anderen juist de psychische.

Het verschil tussen overspannen en een burn out

Dan is er ook nog het verschil tussen overspannen zijn en een burn out hebben. Tegenwoordig worden al snel dingen onder een burn out geschaard, terwijl er ook sprake kan zijn van overspannenheid. Ben je overspannen, dan verbetert de situatie al vrij snel als je de stressor(en) weghaalt. Dat is goed nieuws, het herstel gaat dan meestal sneller. Is er sprake van een burn out, dan is er zodanig lang en/of intens sprake van overbelasting ten opzichte van je persoonlijke belastbaarheid, dat het elastiek als het ware is geknapt. Op dat moment heeft het weghalen van de stressor(en) op korte termijn nagenoeg geen effect: iemand is gewoon echt helemaal op en moet als het ware veel dingen weer volledig opnieuw leren.

Wil je weten of het echt een burn out is?

Een risico op het moment dat je veel stress ervaart, is zelfdiagnose. Diagnostiseer je jezelf, dan is de kans aanwezig dat je de verkeerde conclusie trekt. Met alle risico’s van dien. Het kan best zijn dat je zelf gediagnostiseerde burn out in wezen een (gemaskeerde) depressie, inderdaad overspannenheid of misschien wel iets heel anders is. Zelfs puur lichamelijke oorzaken, zoals schildklierproblemen, kunnen klachten geven die lijken op een burn out (overigens kan stress ook invloed hebben op de schildklierwerking). Daarom stuur ik mensen die vragen of zij een burn out hebben ook altijd door naar hun huisarts. Die kan namelijk uiteindelijk het beste vaststellen wat er daadwerkelijk aan de hand is.

En soms is het nog mogelijk het tij te keren

Het kan ook zijn dat je dénkt dat je een burn out hebt en dat je vermoedt dat je al tegen de muur bent geklapt, terwijl je lichaam vooral keihard op het rempedaal is gaan staan en is begonnen met het uitzenden van signalen. Die signalen kunnen zeer alarmerend voelen als je er niet bekend mee bent, maar als je nog wél feeling hebt met je lichaam. Dan kan het zijn dat het misschien nog goed mogelijk is het tij te keren. Twijfel je dus? Ben je bang dat je een burn out hebt? De uiteindelijke diagnose: die kun je het beste bij de professional neerleggen, een arts. Aarzel niet, ga naar de dokter. Zodat de behandeling kan worden aangepast aan de medische diagnose. Want dat is wat je wilt. (Foto: Yuris Almuhaydi/Unsplash)

Maaike Helmer is founder van STRESSED OUT en schrijft daarnaast voor diverse landelijke media over stress en persoonlijke ontwikkeling, met als doel: niemand meer een burn out. Zelf kreeg ze negen jaar geleden een burn out.

LEES OOK: ELKE BURN OUT KENT 3 FASES, WAAR JE DOORHEEN MOET…

Wil jij meer innerlijke rust? Het boek 'NIETS' is nu te koop!

Topmodel | Diabetes type 1 | Coma | Journalist | Burn out | Spirituele crisis.
‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles.


'Een mooi en eerlijk boek met een groot inzicht' – Roos Schlikker, schrijver

'Fascinerend verhaal' - Thijs Launspach, psycholoog, schrijver

'Mooi, aangrijpend, kwetsbaar, intiem en moedig' - Saskia Smith, journalist