Meditatie: de ultieme vorm van zelfzorg

Onze wereld is anno 2020 zo luid en vol, dat rust voor velen de nieuwe luxe is. Toch kun je altijd intunen op stilte, zeggen Fidessa Docters van Leeuwen en Kirstin Hanssen. De meditatiefans geven je in dit voorlopig laatste artikel voor Stressedout inspiratie om vandaag nog met mediteren te beginnen om zo meer stilte in je leven te integreren: ‘Op een dag mediteer je met je ogen open.’

We are in search of light

Trend forecaster Li Edelkoort beschreef het al in haar lifestyle & kleurentrends 2019: we verlangen naar blijdschap, ruimte, bevrijding en samenzijn. In Search of Light, noemt Edelkoort dit. Dat hangt nauw samen met In Praise of Shadows, waarin het draait om concentratie, meditatie, verdieping en tijd. Beide ‘trends’ hebben als doel de mens dichter bij zichzelf en elkaar te brengen. Mooi hè, hoe deze omschrijvingen laten zien dat licht en schaduw onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Observeer en reflecteer

Ook wij verlangen enorm naar stilte. Daarom zijn wij hardcore meditatiefans. Meditatie is voor ons de ultieme vorm van zelfzorg. Waar anders dan in mediatie zijn we zo close met onszelf? Naast de algemene voordelen die aan meditatie worden toegekend, zoals meer concentratie en creativiteit en minder stressgevoelens, vergroot meditatie ons zelfbewustzijn. Tijdens meditaties worden we geconfronteerd met onze eigen schaduwkanten, onze angsten, zorgen, onzekerheden. Maar als we daar met liefdevolle blik naar durven te kijken en ze te erkennen -zonder iets te doen of te reageren, dan komen we als vanzelf bij welke behoeften onder dit leed verscholen gaat. Vanuit die zelferkenning en -acceptatie kunnen we in het dagelijkse leven makkelijker onze spiritual boundaries bewaken, zoals we reeds in een eerder artikel schreven én lichter omgaan met problemen. Vooral met dagelijkse akkefietjes. Door te mediteren leer je jezelf om niet op de automatische piloot op alles wat zich aandient te reageren.

Zo makkelijk kan meditatie zijn

Meditatie hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Je hebt er geen grot in de Himalaya, geen goeroe, geen geestverruimende middelen en ook geen dikke handboeken voor nodig. Mediteren doe je al door simpelweg je ogen te sluiten en de ademhaling door je neus te volgen. Het fijnste is het – zeker wanneer je beginner bent – als je dan op een stille, comfortabele plek (meditatiekussen!) zit. Gedachten laat je tijdens het volgen van je neusademhaling voor wat ze zijn. Oftewel, je erkent de aanwezigheid van je hersenspinsels, maar schenkt er zo min mogelijk aandacht aan.

De menselijke geest is een apengeest

Een trucje om je gedachten te laten zijn voor wat ze zijn én er eens een keer niet in mee te gaan is om ze te observeren als wolkjes aan de lucht. Je ziet ze dan wegdrijven. Dat is alles. Lastig om te doen? Ja, dat kan. De menselijke geest wordt niet voor niks ‘apengeest’ genoemd en spring van hot naar her, terwijl ze non-stop verhalen produceert. Daarom zijn socials, zoals Instagram, ook zo populair. Op een ‘roboteske’ manier scrollen, liken, reageren, ja laat dat maar aan onze monkey mind over! Verwacht dus niet dat je hersenkamers tijdens het mediteren in stiltecoupés veranderen. Een realistischer streven is dat je zult ervaren dat de ruimte tussen verschillende gedachten steeds iets groter wordt. Dát is mediatie.

Liefdevolle blik

Tijdens het mediteren kunnen ook emoties opkomen. Angst, woede, teleurstelling, verdriet… Verwelkom wat zich aandient. Beschouw emoties als fysieke sensaties en neem ze met een liefdevolle blik waar (zelfcompassie!), zonder erin mee te gaan. Open eventueel je ogen en sluit ze weer, mocht je teveel zijn afgeleid. Voel hoe je bij iedere ademhaling wat meer ontspant. Merk tijdens het mediteren hoe je schouders zakken, of help ze een beetje daarbij. Houd eventueel een meditatiedagboekje bij waarin je bijvoorbeeld terugkerende gedachten noteert. Misschien dat ze tijdens een volgende zit al wat meer naar de achtergrond verdwijnen. Leg de lat als beginnend mediteerder laag. Je hoeft hier geen punten te scoren door gelijk al een half uur of langer te gaan zitten. De progressie is dat je überhaupt aan het mediteren bent. Begin met een paar minuten en bouw dat per week op naar een wat langere zit. Gebruik eventueel een timer, bijvoorbeeld via de fijne (gratis!) app Insight Timer. Of doe zoals wij, grijp je meditatiemomentjes wanneer dat kan en wissel dat af met een wekelijkse langere zit. Waar je geest ook heen reist, tijdens het mediteren kies jij ervoor om in het hier en nu te zijn. Het huidige moment (en daarin oprecht verkeren!) wordt het ultieme cadeau aan jezelf.

Mediteren met je ogen open

En o ja, ook in het holst van de drukte kun jij er dus altijd voor kiezen om in te tunen op stilte. Je neusademhaling is daarbij jouw gouden instrument. Als je al een poosje mediteert, ga dan eens een stapje verder, mediteer met je ogen open, steeds als de kans zich daartoe aandient:

– Je bent werkelijk aanwezig in een situatie
– In plaats van te labelen, kijk je oordeelloos
– Je keert terug naar je ademhaling. De stilte in jou
– De situatie vervolgt zich
– ‘Het lawaai’ is er, merk je op
– Met alles wat er gebeurt blijf je gewoon
– Je slaat de gedachten en emoties die in je opkomen gade
Drop the stories

Ervaar de stilte, zonder herrie

Daadwerkelijk in een situatie zijn en je ten volste bewust zijn van het effect daarop op jou, maakt deel uit van het proces van mediteren met je ogen open (MMJOO, zeggen wij in ons boek ‘Mediteren Met Je Ogen Open’ waarin we dit uitgebreider uitleggen). MMJOO is iets wat je midden in de chaos van de dag kunt doen. Je beschouwt. Datgene wat er in jou gebeurt en datgene wat buiten je gebeurt. Je ervaart de stilte, zonder de herrie. Vanuit stilte reageer je, en misschien is de reactie dan niks doen of zwijgen. Je laat de verhalen dan voor wat ze zijn. Door op het kussen en van het kussen af te mediteren wil zeggen dat je een commitment met jezelf aangaat om voor jezelf te zorgen. Een soort zelfzorg+ dat misschien wel resulteert in het (vanzelf) oplossen van onrust en negativiteit in jou.

Meer lezen? In Mediteren met je ogen van Fidessa Docters van Leeuwen en Kirstin Hanssen vind je vele antwoorden op vragen over mediteren in de dagelijkse praktijk. Ook toont het boek hoe je helderheid kunt vinden als je vastloopt op bepaalde levensthema’s. 

LEES OOK: DIT ZIJN DE 5 X INGREDIENTEN VOOR ECHTE INNERLIJKE VRIJHEID…

Viktor en het vuur is het allereerste kinderboek dat stress, burn out en balans uitlegt in kindertaal. Een sprookje door Sarah Van Wolputte, met een voorwoord van psychiater Prof. Dr. Dirk De Wachter.

In deze tijden waarin we massaal omvallen met een burn out, mogen we de kinderen niet vergeten.

Waarom is mama toch zo vaak moe, boos of verdrietig? Juultje en haar broers Billie en Charlie begrijpen er niks van. En dan, opeens, is er Viktor, een gek sprookjesachtig mannetje, dat vertelt over zijn huisje zonder dak, een wilde rivier en vuurtjes bouwen.

'Vergeet de kinderen niet. Dit boek nodigt uit om op een creatieve en kindvriendelijke manier in dialoog te gaan.' - Dirk De Wachter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *