Alcohol als vluchtroute: 6 x tips om minder te drinken

Pak jij regelmatig een wijntje (of meer) simpelweg omdat je vindt dat je het verdiend hebt? Of omdat je ‘een lange dag hebt gehad met veel gedoe’? Misschien gebruik je de alcohol (stiekem) als vluchtroute. 6 x tips om daar vanaf te komen.

1. Herken je ‘zwakke momenten’

Heb jij vooral aan het einde van een lange werkdag behoefte aan dat glas wijn? Weet je zeker dat het weekend een trigger is? Er zit niet zelden een vast patroon in. Herken voor jezelf de momenten waarop je standaard denkt: ‘Nu is het tijd voor wijn/bier/cocktails’. Het moment herkennen is de halve weg.

2. Benoem de moeilijke momenten voor jezelf

Heb je zin in alcohol, benoem dat moment dan ook voor jezelf: ‘Nu heb ik zin in alcohol.’ Vaak schenken we gedachteloos iets met alcohol in, zonder na te denken. Benoem de momenten waarop je ‘trek’ krijgt. Doe je dat, dan zul je een patroon bemerken in je motivatie.

3. Vraag je af wat de échte behoefte is

Bedenk je: wat is mijn reden nu te drinken? Is het stress, troost, vind ik dat ik het heb verdiend, is het voor mij een rustpunt? Kijk naar de behoefte erónder: waarom ben je verdrietig, voel je je verongelijkt, waarom heb je die rust zo nodig?

4. Werk aan de onderliggende behoeften

Meestal zijn andere manieren om met je behoeften om te gaan constructiever dan alcohol. Sowieso is het nuttig om te kijken wat er telkens terugkeert en wat je daar op dieper niveau mee kunt. Maar daarnaast kun je óók kijken hoe je op korte termijn aan je diepere behoeften kunt voldoen. Heb je stress? Kijk dan naar manieren waarop je die kunt verminderen. Zoek je troost? Dan is even tegen je lief aan klagen misschien geen slecht idee. Voel je je verongelijkt? Kijk wat je aan de situatie kunt veranderen. Zoek je rust? Analyseer waar het op dagelijks niveau misgaat en probeer in elk geval nú anders met de behoefte om te gaan door bijvoorbeeld een warm, geurig bad te laten vollopen voor jezelf.

5. Leid jezelf af

Als je alcohol wilt drinken, kan dit soms echt als een behóefte voelen. Na een drukke dag bijvoorbeeld. Of als je gefrustreerd of moe bent. Vooral als je, zoals bij het vorige punt las, je ‘zwakke momenten’ herkent, kan het nuttig zijn jezelf op die momenten af te leiden door iets (fysieks) te gaan doen, zoals opruimen of wandelen.

6. Wees niet bang om anders te zijn

Alcohol is sociaal geaccepteerd, sterker nog, je hoort er vaak niet bij als je niet drinkt. Laat je daar niet door weerhouden. Wees niet bang om anders te zijn. Er zijn steeds meer mensen die de negatieve effecten van alcohol serieus nemen en het uit hun leven weren. Misschien zijn ze nog niet allemaal in jouw omgeving te vinden, maar dan moet jij daarin maar een voorloper zijn.

LEES OOK: LOIS VERTELT OVER DE PERIODE DAT ZE DRONK: ‘EERST VOND IK HET NOG GRAPPIG’

 

Dit najaar komt het boek ‘NIETS’ uit. Geschreven door STRESSED OUT founder Maaike Helmer en verkrijgbaar via stressedout.nl, bol.com en alle bekende boekwinkels. ‘NIETS’ gaat over die momenten waar we nooit bij stilstaan, maar die de sleutel kunnen zijn tot innerlijke rust. Gebaseerd op inzichten uit een eeuwenoude Japanse filosofie en eigen ervaringen neemt Maaike je mee in hoe zij deze manier van denken, doen en laten in haar leven toepast.

Bericht ontvangen als ‘NIETS’ verkrijgbaar is? Laat via het contactformulier je gegevens achter o.v.v. ‘NIETS’. (p.s. natuurlijk bewaren we je gegevens alleen om je op de hoogte te houden van de verschijningsdatum van ‘NIETS’)

Wil jij meer innerlijke rust? Het boek 'NIETS' is nu te koop!

Topmodel | Diabetes type 1 | Coma | Journalist | Burn out | Spirituele crisis.
‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles.


'Een mooi en eerlijk boek met een groot inzicht' – Roos Schlikker, schrijver

'Fascinerend verhaal' - Thijs Launspach, psycholoog, schrijver

'Mooi, aangrijpend, kwetsbaar, intiem en moedig' - Saskia Smith, journalist