Zo herstel je de relatie tussen je hoofd en je lichaam

Voel je je druk in je hoofd? Als je veel ‘in je hoofd’ zit, kan dit als gevolg hebben dat je het contact met je lichaam verliest. Hoe herstel je de relatie tussen je hoofd en je lichaam? En kan je je hoofd eigenlijk wel los zien van je lichaam?

‘Nee niet meer nadenken nu. Anders zit je zo weer in je hoofd!’ Met deze woorden wees mijn haptonoom me de deur naar de uitgang. Voor ik nog vragen kon stellen stond ik weer buiten. Ik kwam er al snel achter dat ze hiermee iets belangrijks aanwees voor mij. In de jaren vóór mijn burn out leefde ik vooral met mijn hoofd. Lichamelijke signalen voor behoefte aan rust en slaap negeerde ik. Ik beredeneerde dat ik niet moe was en geen rust nodig had. De signalen die mijn lichaam mij gaf drongen niet eens meer door tot mijn bewustzijn. Mijn lichaam en mijn hoofd communiceerden niet meer, of in elk geval, ze begrepen elkaar niet meer.

Ik ben niet alleen mijn hoofd, maar ook mijn lichaam

Ik moest opnieuw leren om de signalen van mijn lichaam te lezen. Dit ‘lichaamsbewust’ zijn vond ik geen eenvoudige taak. Maar ik kon mezelf niet langer voor de gek houden. Ik ben niet alleen mijn hoofd, maar ook mijn lichaam. Ik heb niet alleen een lichaam, maar ik ben het ook. En deze twee zijn meer dan ik ooit had beseft verbonden met elkaar.

Wat er gebeurt als je je hoofd los ziet van je lichaam

In de huidige maatschappij zijn we ons lichaam steeds meer los gaan zien van onze geest. Dit wordt in de psychologie en filosofie ook wel ‘dualisme’ genoemd. Deze aanname heeft invloed op hoe wij omgaan met ons lichaam. Schrijfster Bregje Hofstede schrijft in haar boek over het dualisme dat sterk in onze samenleving is doorgedrongen. Uitspraken als ‘mind over matter’ (geest boven materie) dragen eraan bij dat we ons lichaam gaan zien als iets wat we hebben, en niet wat we zijn. Iets wat we kunnen gebruiken en perfectioneren (zoals in cosmetische chirurgie). Als we ons niet verbonden voelen met ons lichaam, kan dat veel gevolgen hebben. Zo zijn we gemiddeld minder tevreden geworden met ons lichaam en denken we vaak dat als we ons lichaam een bepaalde verzorging geven, dat het ons zo lang mogelijk van dienst zal blijven. We voelen onze grenzen minder goed aan of negeren deze, met soms als gevolg: een burn out.

Hoe je de relatie tussen hoofd en lichaam herstelt

Toen ik tijdens mijn burn out leerde om te luisteren naar mijn lichaam, ging ik me ook weer verbonden voelen met mijn lichaam. Ik ontdekte dat ik ‘uit mijn hoofd’ kon komen, als ik meer ‘in mijn lijf’ was. Dit gaf me veel rust. Wil jij ook graag meer rust in je hoofd?

Hieronder geef ik een aantal tips over wat je kunt doen om je meer verbonden te voelen met je lichaam:

Tip 1. Vergroot je lichaamsbewustzijn

Meer ontspannen begint met: leren herkennen wanneer er spanning is. Voel regelmatig op de dag even of je spieren ontspannen of gespannen zijn. Voel je ergens spanning? Probeer die spanning los te laten. Om je meer bewust te zijn van je lichaam, helpt het daarnaast om vooral in het hier en nu te zijn en aandacht te geven aan je zintuigen. Denk je tijdens het schoonmaken aan het eten en tijdens het eten aan het schoonmaken? Probeer met je aandacht alleen te zijn bij wat je nu doet. Wanneer je aan het eten bent, richt je dan alleen op het eten en leg je telefoon en to-do list lekker weg. Eet met aandacht. Eet met je zintuigen. Hoe smaakt het? Hoe ruikt het? Welke structuur heeft het eten? Misschien houd je er wel van om te wandelen of sporten om je hoofd leeg te maken. Focus je bij het bewegen dan alleen op het bewegen, of op de omgeving. Hoor je de vogeltjes? Wat voor kleur heeft de lucht vandaag?

Tip 2: Gebruik je ademhaling

Ga gedurende de dag af en toe even een momentje terug naar je ademhaling. Dit kan gewoon tijdens je vergadering of in de rij voor de kassa. Adem je snel of langzaam? Adem je diep in of blijft je ademhaling hoog ergens steken? Probeer bij iedere uitademing nog meer te ontspannen. Op deze manier gaat je aandacht vanzelf even naar je lijf en voel je sneller behoeften of spanningen aan. In mijn volgende artikel ga ik uitgebreider in het effect van een goede ademhaling. Ook zul je hier lezen over meerdere ademtechnieken die jij kunt gaan toepassen om te ontspannen.

LEES OOK: ADEMHALEN, DE BESTE ONTSPANNINGSMETHODE EVER…

Tip 3: Neem een koude douche

Een koude douche zorgt ervoor dat je bloed sneller gaat stromen en laat jou zeker weten je lichaam voelen! Als je net zo’n koukleum bent als ik dan denk je nu: moet dat echt, een koude douche? Dan heb ik een mooi alternatief voor je! Je kunt namelijk ook 2 badjes met water voor je neer zetten, een met koud en een met warm water. Houd je voeten ongeveer 2 minuten in het warme water, vervolgens 30 seconden in het koude water. Herhaal dit nog een of twee keer. Je zult merken dat je voeten een beetje gaan tintelen en dat je hoofd meer tot rust komt. Voeg eventueel een lekker geurtje toe aan het water, zoals lavendelolie.

Tip 4: Schrijf alles je hoofd uit

Schaf een notitieboek aan en gebruik dat om elke dag even een momentje je gedachten op te schrijven. Soms gebeurt het dat je onbewust heel veel verschillende gedachten ‘vasthoudt’ in je hoofd. Je hoofd gaat dan vol voelen. Door zo op te schrijven, voel je je hoofd lichter worden, en hoef je niet meer zoveel te onthouden.

Meer lezen? De herontdekking van het lichaam van Bregje Hofstede is erg interessant!’

Roos Vader is opgeleid in de Positieve Psychologie en Arbeids- en Organisatiepsychologie en kreeg eerder zelf een burn out. Ze doet onderzoek voor de Erasmus Universiteit naar het gebruik van sterke kanten, werkbevlogenheid en prestatie op de werkvloer. Binnenkort zal stressedout.nl e-courses en Masterclasses gaan organiseren
. Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de Minder Stress Mail o.v.v. ‘innerlijke rust’ en jij hoort als eerste wanneer we beginnen!

LEES OOK: WAAROM SELFCARE BEPAALD NIET SELFISH IS EN ZELFS HARTSTIKKE NODIG!

Wil jij meer innerlijke rust? Het boek 'NIETS' is nu te koop!

Topmodel | Diabetes type 1 | Coma | Journalist | Burn out | Spirituele crisis.
‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles.


'Een mooi en eerlijk boek met een groot inzicht' – Roos Schlikker, schrijver

'Een aanrader voor iedereen die met stress te maken heeft' - Eline van der Boog/elineschrijfthier.nl, HEBBAN-recensent

'Mooi, aangrijpend, kwetsbaar, intiem en moedig' - Saskia Smith, journalist

post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *