Conflict? No stress!

EvelineRuzie is stressvol. En: we hebben vaak dezelfde conflicten over dezelfde thema’s met dezelfde mensen. Een lastig patroon om te doorbreken. Of toch niet? Wat als we van een afstandje naar onszelf en de situatie zouden kijken? Onze contributor Eveline coach, energetisch therapeut en yogadocent bij haar eigen Heartha, legt je uit hoe je dat doet.

Een conflict levert stress op, voor alle betrokken partijen. Hoe kun je een conflict minder stressvol maken en sneller en beter oplossen? De Amerikaanse psychologen Özlem Ayduk en Ethan Kross onderzochten het ‘self-distanced’ perspectief, dat helpt om vicieuze cirkels en negatieve gedachten te doorbreken. De psychologen lieten mensen zich een vervelende situatie uit het verleden levendig voor de geest halen om daar vervolgens vanuit een derdepersoonsperspectief naar te kijken. Dus niet: ‘Waarom reageerde ik nou zo heftig?’ maar: ‘Waarom reageerde Annie/Jan nou zo heftig?’ De proefpersonen raakten minder geëmotioneerd bij een conflict, hun bloeddruk bleef stabiel en ze zagen ineens dingen die ze daarvoor niet hadden opgemerkt. Bijvoorbeeld: ‘Hij zei het misschien niet zo handig, maar ik reageerde ook wel erg defensief’. Of: ‘Die opmerking was misschien niet zo slim, maar we waren allebei gewoon moe.’

‘Door afstand te nemen stap je uit je rol als slachtoffer of dader’

Door afstand te nemen van de situatie, kun je met minder veroordeling en met meer begrip naar jezelf en een ander kijken. Je wordt objectiever en je krijgt de kans om uit de rol van slachtoffer of dader te kruipen, wat erg prettig is als je graag tot een oplossing wil komen!

Een oefening
Oké, een oefening. Sluit je ogen en ga terug naar een vervelende ervaring uit het verleden zoals een ruzie met een partner of collega. Welk perspectief neem je automatisch aan? Probeer nu om van een afstandje naar de situatie te kijken. Je kunt je eigen naam simpelweg vervangen door de derde persoon te gebruiken (dus niet ‘ik’ maar je eigen voor- en achternaam). Als je visueel bent ingesteld, dan helpt het misschien om de situatie te projecteren op een scherm, alsof je naar een film kijkt. Probeer alles zo objectief mogelijk waar te nemen. Merk op wat er gebeurt. Verandert er iets? Zie je iets wat je eerder nog niet zag? Oefen dit vaker en je zal – volgens het onderzoek – conflictsituaties sneller kunnen oplossen!

Dit artikel verscheen eerder op Heartha.nl. In haar praktijk Heartha ondersteunt Eveline Kuin mensen met een burn out en stressgerelateerde klachten door middel van het ‘Beat the burn out traject’. Lees er meer over op haar site!

Like je ons al op Facebook? Hier vind je ons!

LEES VERDER: ZELFMEDELEVEN, NUTTIGER DAN ZELFMEDELIJDEN, MAAIKE LEGT UIT…