Selfcare is NOT selfish!

In de #wednesdaywisdom artikelen (en binnenkort video’s) deel ik elke week een wijsheid uit mijn boek NIETS waar jij je voordeel mee kunt doen. Dit keer: zorg goed voor jezelf!

Laatst verscheen een prachtig artikel van Roos Streumer over zelfliefde. Het ging over zelfliefde en ook wat je tegenhield om van jezelf te houden en goed voor jezelf te zorgen. Echt een aanrader! Op Linkedin kreeg ik daarna de vraag: heb je ook concrete tips voor zelfliefde? Daar gaat dit artikel over. In mijn boek NIETS laat ik zien wat er gebeurt als je níet goed voor jezelf zorgt, maar ook hoe je weer naar je lichaam kunt leren luisteren. Zelfzorg is belangrijk, superbelangrijk zelfs. Ik kan het weten, ik was er vroeger notoir slecht in.

Allereerst wil ik hierbij laten weten dat zelfliefde en zelfzorg allesbehalve selfish is. Integendeel: het getuigt van veel liefde voor je omgeving om ook goed voor jezelf te zorgen. Niet alleen geef je het goede voorbeeld, maar ook zorg je ervoor dat je beter bestand bent tegen de (ook vervelende) dingen die je nu eenmaal tegenkomt in het leven én dat je een leuker, want uitgeruster, mens bent.

Wat ‘zelfliefde’ nou eigenlijk in de praktijk inhoudt, is voor iedereen verschillend. Zo vindt mijn broer het geweldig om met een grote groep mensen te bbq’en, terwijl ik het juist fijn vind om even op te laten met weinig mensen, liefst alleen mijn gezin.

Stel jezelf deze vragen:

1. Wat heb ik nú nodig?

Dit vereist binding met je lichaam én je geest. Wil je rust? Of juist iets meer actie? Wil je troost? Of juist wat extra energie? Sta even letterlijk én figuurlijk stil en luister naar je hart. Dat klinkt zweverig, maar mijn ervaring is dat jezelf de vraag stellen ‘wat heb ik nu nodig’ meestal vanuit mijn hartstreek wordt beantwoord. Misschien zit het bij jou wel in je buik. Dat kan natuurlijk ook. Hoe dan ook: neem je lichaam hierin serieus, dat zendt heel subtiele signalen uit van wat jij nodig hebt.

2. Is dit écht wat ik nu nodig heb?

Soms dénken we dat we ergens behoefte aan hebben, terwijl we éigenlijk behoefte hebben aan iets anders. Denk aan het moment dat je gaat zitten met een grote reep chocola of een groot glas wijn, terwijl je je een beetje rot voelt en vlucht in de reep. Op zo’n moment zou het misschien beter zijn om een vriend of vriendin te bellen. Als je dan toch voor die reep chocola gaat, doe dat dan omdat je echt zin hebt in chocola. Je zult ook zien dat je vaak vlucht in het tegenovergestelde van wat je nodig hebt, bijvoorbeeld in extra drukte, terwijl je eigenlijk behoefte hebt aan rust.

3. Hoe zorgen voor wat ik nu nodig heb?

Vaak kan dat al met heel kleine dingen. Ikzelf heb bijvoorbeeld vaak behoefte aan warmte, aan zachtheid. Maar ja, dat heb je natuurlijk niet altijd en overal. Toch wel, een beetje. Zo zorg ik dat ik altijd een warme, zachte sjaal bij me heb om in weg te duiken. Ook heb ik altijd in mijn tas een geurtje waar ik me warm en cosy van ga voelen, in mijn geval ‘By the fireplace’ van Margiela. Ook heb ik op mijn telefoon een aantal playlists waar ik instant een warm gevoel van krijg. Bedenk voor jou of er behoeften zijn die vaker terugkomen (Je verhaal kwijt kunnen? Zorg voor een dagboekje bij de hand of een friend you can always call), en probeer te kijken hoe je dat kunt invullen.

Een aantal dingen die je zou kunnen doen in het kader van zelfliefde:

  • Met een warme deken en kop thee op de bank gaan zitten

  • Je favoriete serie bingewatchen op Netflix

  • Afspreken met een vriendin

  • Met een boekje in een hoekje

  • Jezelf trakteren op iets (kleins), zoals een bosje (zelfgeplukte) bloemen, een geurkaarsje of waar-jij-ook-maar-blij-van-wordt

  • Wandelen in de natuur

  • Sporten

  • Een warm bad of warme douche nemen

  • Met je voeten in het gras, starend naar de wolken

  • Dansen op je favoriete muziek (en meezingen)

  • Lekker (en gezond) uitgebreid voor jezelf koken, een voedende en troostende soep bijvoorbeeld

  • Dagdromen, gun jezelf dat!

Veel selfcare gewenst!

Maaike Helmer is oprichter van multimedia uitgeverij STRESSED OUT en auteur van ‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles’ (o.a. bekend uit Vrouw/Telegraaf, Grazia, Koffietijd en De Volkskrant). Binnenkort volgen e-courses en Masterclasses om zelf meer innerlijke rust in je leven te krijgen. 

LEES OOK: ZELFLIEFDE, ZO DOE JE DAT (EN DIT HIELD JE TEGEN)…

Wil jij meer innerlijke rust? Het boek 'NIETS' is nu te koop!

Topmodel | Diabetes type 1 | Coma | Journalist | Burn out | Spirituele crisis.
‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles.


'Een mooi en eerlijk boek met een groot inzicht' – Roos Schlikker, schrijver

'Een aanrader voor iedereen die met stress te maken heeft' - Eline van der Boog/elineschrijfthier.nl, HEBBAN-recensent

'Mooi, aangrijpend, kwetsbaar, intiem en moedig' - Saskia Smith, journalist

Geef een reactie