Simpele lessen in klein geluk: waarom je écht beter vroeg op kunt staan

Hoe wordt je met wat kleine handelingen nét dat beetje gelukkiger? Businesscoach Krista deelt met ons haar simpele lessen in klein geluk. Minimale moeite, soms met een groots effect. Zoals: vroeg opstaan.

Je wekker gaat. Slaperig strek je je arm uit en druk je op de snooze-knop. Na 10 minuten nog een keer. Als je dan écht je bed uit moet ben je eigenlijk nog steeds niet uitgeslapen. Je kijkt op de klok en vloekt binnensmonds. Gauw je bed uit nu, douchen, aankleden, ontbijten (of niet…) en je springt met een gestresst gevoel in de auto of op je fiets. Herkenbaar?

Snoozen: gezond of ongezond?

Er is veel onderzoek gedaan naar snoozen, de meningen over het nut ervan lopen uiteen van ‘juist goed’ tot ‘heel ongezond’. Of het snoozen op zich nu goed is voor je gezondheid of niet, één ding staat vast: stress is dat zeker niet. Het is veel prettiger om rustig op te staan. Eerst op gang komen, zonder dat je direct vol in de ‘aan’-stand moet. Ook erg belangrijk: een positieve start van de dag werkt de hele dag door. De Dalai Lama zei: ‘Everyday, think as you wake up, ‘today I am fortunate to have woken up, I am alive, I have a precious human life, I am not going to waste it […]’. Ik vind het heerlijk de dag te beginnen met een aantal van zulke mooie gedachten. Ze helpen me de dag met een positieve mindset in te gaan.

Stel je eens voor dat je jezelf kunt trakteren op iets anders, gewoon omdat je er meer tijd voor hebt?

Nog een voordeel van vroeg opstaan: je hebt tijd om (gezond!) te ontbijten. Natuurlijk, een boterham met kaas is snel gemaakt, maar zelfs dat zal niet iedereen lukken in de drukte van de ochtend. En met een boterham met kaas is helemaal niets mis, hele generaties zijn er groot mee geworden. Maar stel je nu eens voor dat je jezelf kunt trakteren op iets anders, gewoon omdat je er meer tijd voor hebt. Ik ontbijt zelf altijd met een groene smoothie, of een kom havermout met vers fruit en noten. Ik leg zo een stevige basis voor de rest van de dag, met een flinke dosis vitaminen en vezels. En als je dan toch liever een boterham wilt eten, neem daar dan ten minste de tijd voor. Leg hem op een mooi bordje, ga aan tafel zitten en eet bewust.

LEES OOK: SLAAPTEKORT DOOR STRESS VOORKOMEN? DAT DOE JE ZO!

Miracle Morning

Ik heb me laten inspireren door Miracle Morning van Hal Elrod en zet mijn wekker altijd om 6 uur, een uur voordat mijn kinderen wakker worden. Ik sta rustig op, drink een glas water, doe een korte work-out om goed wakker te worden en mijn hartslag wat op te jagen, dan neem ik een douche en doe ik mijn make-up. Eenmaal beneden zet ik thee voor mezelf, en doe ik een meditatie van een minuut of 10. Daarna lees ik een paar bladzijden in een inspirerend boek, of ik staar gewoon wat naar buiten. Ik maak tijd voor mezelf, met vroeg opstaan. Heb je enig idee hoe mooi de wereld is rond de tijd dat de zon opkomt? Soms schrijf ik nog wat (het is dan 6.45 uur). Tegen de tijd dat de rest van het gezin in beweging komt, ben ik helemaal ontspannen en uitgerust en ben ik klaar voor de rest van de dag.

Dus: probeer het eens uit en druk morgen niet op die snooze knop, maar sta direct op als de wekker gaat. Begin je voor de verandering eens uitgerust aan je dag. Als dat geen winst is…
(Foto: Alex Boyd/Unsplash)

Krista Hogenboom is business coach. Ze heeft haar eigen praktijk: steppingup.nl

LEES DOOR: WAT IS EIGENLIJK GENOEG SLAAP EN HOE KRIJG JE DAT? ONZE SLAAPEXPERT TALJA GEEFT JE DUIDELIJK ANTWOORD…