Simpele lessen in klein geluk: zo stop je met uitstellen

Uitstellen. Man, wat is het verleidelijk. En wat levert het je uiteindelijk vaak een frustratie en stress op! Coach Krista Hogenboom heeft gelukkig tips. Zo stop je met uitstellen!

Wees eens eerlijk; hoe start jij werkdag? Begin je met de makkelijkste klusjes en bewaar je dat waar je tegenop ziet voor het laatst? En ach, net als je wilt beginnen aan de rotklus, kijk je op de klok en zie je dat je werkdag over een halfuurtje alweer voorbij is. Dus dan kun je er maar beter niet meer aan beginnen. Morgen weer een dag… Sounds familiar? Je verkeert in groot gezelschap; volgens ‘uitstel expert’ Joseph Ferrari mag maar liefst 20% van de mensen zichzelf chronisch uitsteller noemen. Ferrari onderscheidt 3 typen uitstellers:

1. De sensatiezoeker
Deze uitsteller krijgt een enorme kick door de dingen op het allerlaatste moment te doen.

2. De vermijder
De mening van anderen is voor dit type erg belangrijk. Ze hebben, gestuurd door faalangst of de angst voor succes, liever dat anderen zien dat ze niet slagen doordat ze zich niet hebben ingezet dan dat hun eventuele falen komt door een gebrek aan kennis en kunde.

3. De besluiteloze
Zolang je geen beslissing neemt hoef je ook geen verantwoordelijkheid te nemen voor de uitkomst…

Genoeg redenen om ermee te stoppen

Wat je reden voor het uitstellen (met een deftig anglicisme ‘procastinatie’ en ‘procastineren’) ook is, prettig is anders. Voor jou, en voor de mensen om je heen. Er wordt op je gerekend. Door klanten, collega’s, je partner, je vrienden. Als je je taken uitstelt zijn ook zij daar de dupe van. Ook voor jezelf heeft uitstellen negatieve gevolgen. Zo kun je er stress van krijgen, doordat je de taken die je op je bordje hebt niet af krijgt, kun je jezelf negatieve feedback geven omdat je je niet houdt aan de afspraken die je maakte met jezelf, en heeft het invloed op je relaties, zowel op je werk als in je privéleven. Genoeg redenen om ermee te stoppen, zou je zeggen…

Tips om je uitstel gedrag te verminderen

Dat is helaas moeilijker dan je misschien zou denken. Maar niet onmogelijk! Je kunt in elk geval een aantal dingen doen om je uitstelgedrag aanzienlijk te verminderen:
• Deel je voornemen met iemand die dichtbij je staat, en vraag hem of haar om je erop te wijzen als je weer in je oude uitstelgedrag vervalt
• Beloon jezelf als het gelukt is een klus direct uit te voeren en je de neiging het voor je uit te schuiven hebt kunnen onderdrukken. Je kunt als beloning natuurlijk direct naar de winkel rennen en een cadeautje voor jezelf kopen, maar denk ook eens aan een half uurtje op de bank met een fijn boek
• Doe de dingen waar je tegenaan hikt direct in de ochtend, als je dag begint en je nog fris en energiek bent
• Maak een duidelijke planning, en deel de taak die voor je ligt op in kleinere deeltaken, die makkelijker te overzien zijn

De belangrijkste anti uitstel tip

Het allerbelangrijkste is misschien wel: wees eerlijk tegen jezelf. Probeer jezelf niet voor de gek te houden met allerlei smoesjes, want diep vanbinnen trap je daar toch niet in. Spreek eerlijk (en hardop!) uit dat je iets aan het uitstellen bent, waaróm je dat doet en waar je precies tegenop ziet. Kijk dan of je iets kun om doen om het makkelijker te maken daarmee om te gaan. Alleen het benoemen kan al een heleboel doen. Het uitstellen zit vaak volledig ingebakken in je systeem. Wees dus niet te streng voor jezelf; het kost tijd om je gedrag aan te passen. Vier de successen die je boekt, en wees trots op wat je voor elkaar krijgt. En als het even niet lukt: morgen weer een dag… 😉
(Foto: Pablo E. Ortiz/Unsplash)

Krista Hogenboom is coach. Ze heeft haar eigen praktijk: steppingup.nl. Lees vooral ook haar indrukwekkende rubriek ‘Van burn out naar beter’ over de tijd dat ze een met een burn out kampte!

LEES OOK: DEZE 5 GEWOONTES WIL JE AFLEREN, ZE GEVEN JE EXTRA VEEL STRESS!