Stress verlagen? Ga vertragen, zegt Susanna

Door het helpen neutraliseren van je cortisolspiegels (stresshormoon) kan je autonome zenuwstelsel zich weer herstellen van overprikkeling en voel je je rustiger. Maar: hoe doe je dat? Susanna heeft concrete tips.

Stap één is: je hier bewust van te worden. Hier is winst te boeken, want het is een glijdende schaal. Om deze reden is het belangrijk dat er tegenover stress altijd voldoende rust en herstel staan. Plan rust als dagactiviteit in net als koken en boodschappen doen, zodat je stresssysteem op adem kan komen en je herstelfuncties en fysiologische disbalans kunnen herstellen en niet verder ontregeld raken. Hier wat tips om praktisch en concreet te werken aan herstelfysiologie bij  stress (en burn out) en aan het activeren van je parasympaticus (ook wel je rempedaal genoemd).

1. Doe eens aan bellenblazen
Bellenblazen; wie wordt er niet gelukkig van? Kun jij het nog herinneren die grote mooie regenboogbellen die je als kind blies? We hebben het allemaal
gedaan toen we klein waren. Wat waren jouw succes tips? Nope, ik heb het hier niet over het meest geconcentreerde afwasmiddel. Maar over je ademhaling.
Welke tip zou jij aan iemand geven om de meeste, mooiste en grootste bellen te blazen? Juist; een rustige, gedoseerde, lange, regelmatige uitademing. Uitademen is loslaten. Uitademen is rust. Probeer het maar eens. Een goede en gezonde ademhaling oefen je door regelmatig bellen te blazen. Het helpt je om meer aandacht aan je ademhaling te besteden, en bijkomend voordeel het geeft je een instant gevoel van happiness. Dus wat let je? Op naar de dichtstbijzijnde speelgoedwinkel; train je ademhaling, met plezier!

OOK VEEL GELEZEN: HOE JE 24/7 MINDFUL BENT, DAT LEES JE HIER!

2. Doe níet als DWDD
Kijk je weleens naar RTL Boulevard of De Wereld Draait Door? In korte tijd worden daar veel onderwerpen in no time behandeld en besproken. Snel, op
tempo en enthousiast praten is daarin leading. Maar: snel praten geeft een jachtig gevoel. Weleens gemerkt? Hoe snel spreek jij? Wat gebeurt er dan met je adem? Opvallend feitje; we spreken tegenwoordig steeds sneller. Maar wist je ook dat je hersenen tekst het beste begrijpen bij een gemiddelde van rond de 130 woorden per minuut? Door veel denken en doen ga je vanzelf sneller ademen. En van snel ademen ga je je opgefokt voelen. Zo kom je in een vicieuze cirkel van onrust en gejaagdheid terecht. Tijd dus om daar
bewuster mee om te gaan en te leren vertragen. Mindfulness en meditatie helpen je daarbij (daarvoor hieronder een geleide, lichaamsgerichte meditatie). Tip: doe vandaag over alles eens twee keer zo langzaam, expres. Lopen, praten, reageren, koken. Kijk eens wat er met je gebeurt… Je wordt er vaak nog productiever (effiënter) van ook. Minder stress? Ga vertragen!

Susanna Reuhl is loopbaanadviseur en burn out coach en oprichter van loopbaan adviesburo 100%IK. Burn out benadert zij praktisch en concreet en vanuit de nieuwste wetenschappelijke inzichten wat betreft de neurofysiologische benadering.

Vertraag jij al? Of vind je het moeilijk in deze tijd? Praat erover mee op onze Facebookpagina!