Stress verminderen? 7 x tips voor minder stress, vandaag nog

Wil je met een aantal, voor iedereen haalbare tips, stress verminderen? Ik geef je 7 simpele tips die je vanaf vandaag kunt toepassen om minder stress te ervaren…

1. Zorg voor een vast ochtendritueel

Veel mensen struikelen hun dag in; slaan de wekker uit na vier keer snoozen, rennen zo snel ze kunnen naar de douche en drinken onderweg een kop koffie zonder dat ze ook maar hebben ontbeten. De energie waarmee je begint, neem je mee in de rest van je dag. Sta dus extra vroeg op en begin de dag in rust. Met een kopje koffie en misschien de krant, een muziekje en een goed ontbijt. Een vast ochtendritueel maakt dat je weet wat je kunt verwachten en dat haalt de sneltreinvaart eruit. Op die manier ga je stukken relaxter de rest van je dag in.

2. Wees dankbaar

Ook naar dankbaarheid is al veel onderzoek gedaan. Iets wat ik zelf elke avond doe, terwijl ik in bed lig, is dingen opnoemen waar ik dankbaar voor ben. Eerst was dat al een prima lijstje, maar hij werd allengs, naarmate ik het vaker deed, langer en langer. En tegenwoordig val ik al opsommend in slaap. Effect: ik ga blij slapen en word met een positief gevoel wakker.

LEES OOK: MET DEZE 8 X TIPS WORD JE VANDAAG METEEN EEN STUK VROLIJKER!

3. Neem de tijd, juist tussendoor

En nee, ga dan níet op Facebook zitten scrollen. Ga tussen werkzaamheden door even op de bank zitten, of, als je op kantoor bent, loop even rustig naar de koffie automaat, ga naar het toilet om je gezicht even nat te maken of maak een praatje met een collega. Ga naar buiten, want de natuur is bewezen gezond en stressverlagend. We zijn er niet op ingericht om 24/7 op scherp te staan, we moeten af en toe even opladen. En dat doe je juist in die kleine rustmomenten tussendoor, waarin je ook vaak veel onverwacht geluk tegenkomt (lees hierover ook mijn boek).

4. Leg die telefoon weg

Ik heb het al vaker gezegd, maar onze telefoon is soms onze grootste vijand. Je kunt er namelijk dag en nacht door worden vermaakt. Hoewel het onschuldig vermaak lijkt, maakt de continue mogelijkheid je te vergelijken met anderen, het feit dat er elke seconde wel iets nieuws verschijnt in je timeline en het blauwe licht ons ongelukkig en rusteloos. Heb je er weleens over nagedacht hóeveel uren jij, als je later op je sterfbed ligt, hebt doorgebracht op je mobiele telefoon? Doe maar eens. Je schrikt je werkelijk het apenlazerus. Dus perk het in. Word je echt blijer en relaxter van.

5. Neem tijd voor jezelf

Afspraken met anderen nemen we altijd enorm serieus. Die zetten we in onze agenda, zeggen we niet makkelijk af… Waarom zijn we dan zo nonchalant naar onszelf toe? De tijd met jezelf is meestal het eerste dat je opoffert als het druk wordt. Toch is tijd voor jezelf van het allergrootste belang om tot rust te komen. Breng in kaart: waar word ik gelukkig van? Plan het in, zet het in je agenda. Gun het jezelf, het is een daad van liefde. En van die liefde voor jezelf wordt uiteindelijk iedereen beter.

6. Maak verbinding

Een van de meest basale menselijke behoeften, is je verbonden voelen. Dit kan verbinding met anderen zijn, maar ook de verbinding met jezelf. Ik maak verbinding met mezelf door te lezen en door buiten te zijn, of even met mezelf in de stad. Het kan heel goed dat het voor jou juist in muziek zit. Of heel iets anders, in bad liggen bijvoorbeeld. Ook verbinding met anderen maakt je gelukkiger. Zelfs lachen naar iemand die je passeert op straat kan je al een goed gevoel geven, waardoor je dag opeens een stuk minder stressvol is.

7. Ga op tijd slapen

Het belang van slaap wordt helaas nog steeds onderschat. Hoe minder je slaapt, hoe minder weerbaar je bent tegen van alles, maar vooral ook tegen stress. En hoe meer de behoefte aan ‘oppeppers’ als koffie en suiker en later ‘relaxers’ zoals dat extra glaasje wijn. Het beste werkt het nog als je elke dag op een vaste tijd opstaat en op een vaste tijd naar bed gaat. En natuurlijk… geen schermen in de slaapkamer…
(Foto: Barbora Polednova/Unsplash)

LEES OOK: DEZE 13 ONTSPANNENDE ACTIVITEITEN KOSTEN HELEMAAL NIKS!

Wil jij meer innerlijke rust? Het boek 'NIETS' is nu te koop!

Topmodel | Diabetes type 1 | Coma | Journalist | Burn out | Spirituele crisis.
‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles.


'Een mooi en eerlijk boek met een groot inzicht' – Roos Schlikker, schrijver

'Een aanrader voor iedereen die met stress te maken heeft' - Eline van der Boog/elineschrijfthier.nl, HEBBAN-recensent

'Mooi, aangrijpend, kwetsbaar, intiem en moedig' - Saskia Smith, journalist