Vind een mentor. En word je super-zelf.

Maaike

In mijn leven heb ik een aantal keren een mentor gehad. En dat is van vormende waarde geweest. Met een mentor word je jouw super-zelf.

Een mentor is superbelangrijk in het leven. Dat zeg ik niet alleen, maar bijvoorbeeld ook Forbes. Of Michelle Obama. Sheryl Sandberg (overigens is mijn ervaring anders dan de hare wat betreft mannelijke mentoren, maar oké). Of fashion personality Kelly Cutrone, in haar boek ‘If you have to cry, go outside‘ (ik geef toe, ik wilde dat boek gewoon even noemen, want is een leuk boek). Zij adviseert ergens in het begin van haar boek vooral mentoren te zoeken in je leven, omdat die het – professionele – leven zoveel beter, interessanter en mooier maken (dit naast een goede supportive tribe).

Spons
Toen ik begon in de tijdschriftenbusiness, was er allereerst mijn stagebegeleider bij een tekstbureau. Als een spons zoog ik alles wat zij zei in me op. Ze was een bron van informatie die nieuw voor me was, maar álles wat ze zei toetste ik aan de bladen die ik las en verrek, het klopte. Zij was een baken van kennis. Toen mijn eerste ‘echte’ baan, bij Sanoma. Natuurlijk was daar de opperbladenmaker Rob van Vuure. Hij werkte als creatief directeur van Sanoma en ik wilde een superbladenmaker worden, dus wie dan beter om tegenop te kijken dan DE ROB.

Sommige mensen weten misschien niet eens dat ze fungeerden als mijn mentor

Ik besloot me aan te melden voor Sanomabrede projecten en zodoende kwam ik inderdaad met hem te werken. Het klikte wel en mijn schier onuitputtelijke inzet werd gewaardeerd. Die inzet was er, omdat ik dit héél erg graag wilde leren. Waarschijnlijk heeft Rob van Vuure mij nooit als een protegé of ‘mentee’ gezien, maar dat doet er voor mij niet eens zoveel toe. Voor mij was hij wel een mentor.

Gewoon lekker sparren
Ik keek: hoe doet hij dingen? Waar zit hem de kneep? Ik vroeg: waarom zo, en niet zo? Ik gaf ook terug, als er werd aangegeven dat iets vrij moeilijk was (zoals het regelen van een interview met Li Edelkoort), dan ging ik er vol voor en zorgde dat ik terugkwam met – juist – een interview met Li Edelkoort. Daarna zijn nog diverse mentoren de revue gepasseerd (ik zou ze graag allemaal noemen, maar dat is voor jullie misschien niet interessant). Mensen met wie je kon sparren. Over copywriting. Over conceptontwikkeling. Over content. Af en toe gewoon over dingen waar je tegenaan loopt in je ontwikkeling, dat kan ook van doorslaggevende waarde zijn. Soms weten deze mensen misschien niet eens dat ze fungeerden als mentor. Soms waren we even ervaren, soms torende iemand in vlieguren jaren ervaring boven me uit.
Naast professionele mentoren, heb ik ook veel levensmentoren gehad. Mensen die precies op het juiste moment in mijn leven kwamen en me de weg wezen. Mijn toneellerares toen ik een jaar of negen was. Die me liet zien dat het oké was om anders te zijn. Mijn Engelse peettante, die me ‘voorleeft’. En zo kan ik er nog tien noemen.

Hoe je het kunt aanpakken
Maar: hoe kom je dan aan een mentor? Even een kort voorbeeld van hoe je zoiets kunt aanpakken. Toen ik een tijd in de journalistiek zat, merkte ik dat ik een natuurlijke neiging heb om dingen met elkaar te verbinden. Ik had bijvoorbeeld al eens een boek over diabetes bedacht, in samenwerking met het Diabetes Fonds. Ik wist dat dit interessant kon zijn voor de reclamewereld; dat ik op een ‘what’s in it voor de consument’ naar content kijk, merken en merkwaarden doorzie én weet wat een commerciële klant wil (en wat de belangen zijn).

Zonder mentor zou het misschien allemaal wel anders zijn gelopen

De reclame in
Oké, dat gezegd hebbende: ik zat dus in de journalistiek. Maar ik wilde eigenlijk meer reclamewerk doen. Hoe doe je zoiets? Ja, goede vraag. Je gaat lunchen met een copywriter. Je vraagt hem/haar de oren van zijn/haar kop. En je kijkt wat hij/zij doet. En vraagt nog meer. En kijkt of jij dingen kunt toevoegen, zelf. Die interessant kunnen zijn. Je kijkt, je bestudeert, je praat, je zuigt nieuwe informatie in je op en je groeit. Je ontdekt je eigen stempel en kracht. Eigenlijk kwam het hierop neer:  na enige tijd kreeg ik via iemand een heel gave klus die mijn start in de reclame betekende. En vanuit daar ging het balletje rollen. Ik werk nu al jaren met veel plezier voor reclamebureaus als XXS en The Valley en merken als Cosmo Hairstyling en Etos. Zonder mentor zou dat misschien anders zijn gelopen.

Gun het jezelf
Een mentor vinden, dat doe je zelf. Kijk naar iemand die je bewondert. Ga met hem of haar praten. Ik heb het zelf ook vaak genoeg gedaan. Probeer als ‘mentee’ niet het onderste uit de kan te halen en die persoon helemaal leeg te trekken, maar kijk wat jullie raakvlakken zijn. Zorg dat je zelf ook dingen te bieden hebt aan de persoon die jou ‘mentort’. Met een mentor in het leven, of in je werk, haal je meer dan je misschien ooit voor mogelijk hield uit wat je doet. We are all here to learn. Ik zou hier graag een pay-off van L’oreal tussendoor gooien (iets met het waard zijn enzo), maar ik houd ‘t klein: gun het jezelf. Want ja, dan toch maar gewoon die pay-off: je bent het waard.

Soms is het spannend een volgende stap te zetten, tóch is het belangrijk!

Heb jij een mentor gehad, of ben je voor iemand een mentor geweest? Praat mee op Facebook!