Wandelen bij burn out: Mascha geeft advies

Beweging tijdens een burn out kan heel goed voor je zijn. En wat is er nu makkelijker dan wandelen of hardlopen? Maar: hoe pak je dat het beste aan? Wat zijn de do’s en don’ts? Mascha van Bye Bye Burnout (waar wandeltherapie een onderdeel is van het 100-dagen traject), legt het uit.

Kun je als je een burn out hebt meteen wandelen oppakken?
‘Het beste is om in elk geval twee weken de tijd te nemen voordat je daarmee begint. De meeste mensen moeten eerst fysiek helemaal terug naar de basis, zeg maar het nul-niveau, om van daaruit te gaan opbouwen. Je moet eerst rusten, de stress uit je lichaam krijgen. Vanuit dat punt kun je weer beweging opbouwen.’

Wat is handiger tijdens een burn out: wandelen of hardlopen?
‘Zelf raad ik het aan om tijdens een burn out te gaan wandelen. Omdat mensen met een burn out vaak hun fysieke grenzen moeilijk aanvoelen, is hardlopen, vooral in het begin, een risico. Op termijn kan het wel, dan zou ik dat wel onder begeleiding doen. Belangrijk is dan dat je begrenst hardloopt, dat betekent dat je nog gewoon kunt praten en niet buiten adem raakt. Ook moet je je aan het eind fitter voelen dan ervoor. Het moet niet belangrijk zijn hoe ver je loopt, hoe hard je loopt, terwijl dit meestal wel dingen zijn die je wilt weten. Het is dan fijn als iemand je daarbij in de gaten houdt, zoals een gespecialiseerde hardloopcoach.’

Waarom is het zo goed?
‘Sowieso is de vitamine D die je door het zonlicht krijgt goed voor je. En buitenlucht is gezond. Daarnaast maakt je lichaam tijdens beweging ook verschillende stofjes aan die je een goed gevoel geven, zoals bijvoorbeeld endorfine. Het blijkt dat mensen die langdurig een halfuur per dag bewegen, zich minder moe en uitgeput voelen, natuurlijk de meest in het oog springende klachten bij burn out. Ook kom je door het fysiek bezig zijn weer beter in contact met je lichaam. Veel mensen met burn out zijn in hun hoofd gaan zitten.’

Wanneer kun je het beste lopen?
‘Als je in de ochtend beweegt, of ergens in de middag, heeft je lichaam daarna voldoende tijd om weer te herstellen en tot rust te komen. Ga je in de avond wandelen, dan kan het zijn dat je lichaam juist helemaal ‘wakker’ is tegen de tijd dat je wilt slapen.’

Laten we even doorgaan op wandelen: hoe vaak en lang doe je dat met een burn out?
‘Zo’n drie keer per week, dus ongeveer om de dag, is ideaal. Je begint met maximaal een kwartiertje en bouwt op naar ongeveer een halfuurtje. Na een tijdje gaat je lichaam endorfine aanmaken en zul je merken dat je je rustig gaat voelen.’

En zijn er nog dingen die belangrijk zijn?
‘Richt je blik op de horizon, je zult dan merken dat je vanzelf rechtop loopt. Dat is belangrijk, want door rechtop te lopen geef je je lichaam een heel ander – positiever – signaal dan als je naar de grond kijkt. Neem, als dat je geruststelt, in het begin telkens dezelfde route. Je telefoon mag mee, maar alleen om een wekker te zetten op bijvoorbeeld een kwartier of na een tijdje een halfuur: je wilt niet ook weer tijdens zo’n wandeling de competitie met jezelf aangaan, een groot risico bij veel mensen met een burn out.’

Oké… en verder?
‘Neem geen partner, kind, hond of muziek mee. Vooral de eerste tijd niet. De wandeling moet echt me-time zijn en niet functioneel, bijvoorbeeld niet een wandeling naar de supermarkt. Het is echt tijd voor jou alleen. Waarin je probeert de natuur in je op te nemen, diep in- en uitademt en goed om je heen kijkt. De eerste keren hoef je ook helemaal niet ver, als je maar naar buiten gaat. Door de buitenlucht in te gaan, voel je je beter. Heel langzaam zul je merken dat je ook de omgeving steeds meer in je op gaat nemen. En hopelijk uiteindelijk merk je dat je zelfs geniet en weer letterlijk en figuurlijk op de goede weg zit.’

ANDEREN LAZEN OOK: MUZIEK TEGEN STRESS? ZO WERKT DAT!

En, wandel(de) jij tijdens je burn out? Praat erover mee op onze Facebookpagina!