Zelfcompassie: 9 x tips om extra lief voor jezelf te zijn

Wees eens extra lief voor jezelf vandaag, show yourself some zelfcompassie. Deze 9 simpele tips helpen je daarbij.

1. Zeg met zelfcompassie eens volmondig ‘ja’ tegen jezelf

Maar al te vaak zijn we bezig met anderen en te weinig met onszelf. Kortom: we lopen over van compassie met anderen maar komen zelf(liefde) tekort. Bewaak je tijd zoals je de grenzen van een goede vriendin zou bewaken. Accepteer dat je niet alles voor iedereen kunt zijn. Dat is óók zelfcompassie. Begin vandaag eens met dit mantra: ‘Ik kan niet altijd alles voor iedereen zijn’. Toverformule: wat vaker ‘nee’ zeggen tegen de ander (hier lees je hoe je dat doet) en wat vaker ‘ja’ tegen jezelf. Zeg vandaag in élk geval één keer ‘ja’ tegen jou (en daardoor misschien nee tegen een ander).

2. Spijbel gewoon eens van ik-moet-dingen

Nee. Ik bedoel niet dat je niet naar je werk gaat vandaag. Ik bedoel dat je op één gebied even extra doelbewust de boel de boel laat. Dan maar geen gezond gerecht. Bijvoorbeeld. Boeien. Ervaar dat het soms best fijn is je eigen ik-moet-gevoel eens volledig te negeren. En ja, morgen zit je in sommige gevallen (stel je voor dat je denkt: dan maar niet opruimen) met de gebakken peren, maar dat zie je dan morgen wel weer. Dat ge-moet de hele tijd.

LEES OOK: ‘HELP, IK KAN BIJNA GEEN NEE ZEGGEN!’ WAT MOET IK NU?

3. Luister naar je lichaam

We zijn het haast verleerd om lief te zijn voor ons lijf. Heb je behoefte aan een warm bad? Juist even flink wat beweging? Een stuk chocola (niet uit frustratie ergens over, maar omdat je het echt wílt)? Luister naar wat je lichaam je te vertellen heeft. Luister naar het fluisteren, zodat het niet hoeft te schreeuwen. Ik ben daar best goed in tegenwoordig en daardoor kom ik in stressvolle periodes makkelijker tot rust.

4. Omring je met fijne dingen

Zachte stoffen, mooie kaarsen, lekkere geuren, je mooiste (en/of meest comfortabele) kleren… Als je je niet goed voelt, is het extra fijn om op deze manier aandacht aan jezelf te besteden. Soms denken we op dit soort momenten dat we dat niet verdienen, maar júist als je niet lekker in je vel zit of het druk hebt, is het extra nodig. Ook rustige muziek (lees hier meer over wat dat fysiek voor je doet) kan goed zijn om lief voor jezelf te zijn. Het haalt letterlijk en figuurlijk de vaart eruit.

LEES OOK: OVER JE OMRINGEN MET FIJNE DINGEN GESPROKEN: ZO MAAK JE JE LEVEN HYGGE!

5. Geef jezelf complimenten

Hoe vaak geef jij jezelf eigenlijk een compliment? En hoe vaak doe je dat bij anderen. Vreem niet, dat het ons bij anderen zo makkelijk lukt terwijl we het enorm moeilijk vinden bij onszelf. Dus: geef jezelf een paar complimenten vandaag. Beter nog: schrijf ze mooi op, op een blaadje en hang het ergens op waar je het kunt zien. Heb je er langer plezier van. O, en morgen mag je jezelf natuurlijk ook een compliment geven (en de dag erna…).

6. Verras jezelf met iets liefs

En dat hoeft niet eens iets materieels te zijn. Mag wel, hoeft niet. Tijd vrijmaken voor jezelf kan ook een zelfcompassie kadootje zijn. Mobiele telefoon uit (!), boekje, muziekje aan (zie punt 4). Of je lievelingsgerecht koken. In bad met kaarsjes en je favoriete badbubbels. Gewoon aandacht. Van jou, voor jou. (En: doe dat vooral vaker!).

LEES OOK: VIDEO: HOE ZORG JE DAT JE IETS AARDIGER BENT VOOR JEZELF?

7. Doe iets waarvan je gaat lachen

Of het nu die heel slechte, maar grappige film kijken is, of tikkertje spelen met je kind. Doe iets waar je van gaat (glim)lachen. Van lachen ontspan je, maak je stressverminderende en pijnstillende stofjes aan en het is ook nog eens goed voor je immuunsysteem.

8. Wees extra vergevingsgezind naar jezelf

Nee, je hoeft beslist niet perfect te zijn (sterker nog, perfect bestaat niet). Wees vandaag eens extra vergevingsgezind naar jezelf. Gaan dingen niet zoals je wilt? Ach.

9. Zet iets leuks in je agenda

Zó fijn om je op dingen te verheugen. Maak vandaag een afspraak voor iets leuks met jezelf (een dagje de stad in? Keertje sauna? De natuur in?) en zet hem meteen in je agenda. Heb je ook iets extra liefs voor jezelf in de toekomst waar je nú al naartoe kunt leven. (Foto: Malvestida magazine/Unsplash)

LEES OOK: ZELFCOMPASSIE, WAT IS DAT EN HOE DOE JE HET?

Wil jij meer innerlijke rust? Het boek 'NIETS' is nu te koop!

'Een mooi en eerlijk boek met een groot inzicht' – Roos Schlikker, schrijver

'Fascinerend verhaal' - Thijs Launspach, psycholoog, schrijver

'Mooi, aangrijpend, kwetsbaar, intiem en moedig' - Saskia Smith, journalist

Koop het boekLees er meer over