Zo word je (eindelijk!) eens wat milder voor jezelf

We leggen onszelf zúlke hoge eisen op. Het wordt hoog tijd dat we eens iets milder worden voor onszelf, zegt coach Krista.

We zijn geneigd onszelf hoge eisen op te leggen. Elke dag het haar perfect in de krul, je deadlines halen, buik inhouden, tijd maken voor een collega die hulp nodig heeft, ook al komt daardoor je eigen planning in het gedrang, elke dag een verse maaltijd op tafel, het huis pico bello aan kant, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Op allerlei verschillende gebieden leggen we de lat voor onszelf erg hoog. En lukt het niet aan onze eigen eisen te voldoen, dan spreken we onszelf streng toe. Van enige mildheid is vaak geen of weinig sprake.

We mochten maar 80% geven van wat we normaal zouden doen

Ik beoefen Ashtanga yoga. Een vrij actieve vorm van yoga, waarbij je een vaststaande serie houdingen uitvoert. Sommige van deze houdingen zijn behoorlijk uitdagend. Omdat de volgorde van de houdingen altijd dezelfde is weet ik wat eraan zit te komen. Ik weet ook met welke houdingen ik moeite heb, en welke me juist makkelijker afgaan. Een tijd geleden was er een invaldocent. Zij kondigde aan het begin van de les aan dat het thema van die dag mildheid zou zijn; alle houdingen mochten we met mildheid benaderen. Bovendien mochten we maar 80% geven van wat we normaal zouden doen. Dus minder ver reiken, minder diep buigen, gewoon een beetje minder hard werken.

Ik voelde wat mijn lichaam nodig had en liet intern gemopper achterwege

Nu lijkt het een open deur; yoga zou immers per definitie geen ‘werken’ moeten zijn, maar de instructie deed toch zijn werk. Werken deed ik vaak wel degelijk, omdat ik sommige houdingen gewoon onder knie wilde krijgen. Nu nam ik me voor te doen wat de docent me had opgedragen. Ik deed het rustig aan. Ik gaf mezelf permissie even een pauze in te lassen toen ik voelde dat mijn lichaam dat nodig had, en liet het interne gemopper achterwege toen het me niet lukte om mezelf in een mooie brug te vouwen. Het resultaat: aan het einde van de les voelde ik me zeer ontspannen. Ik had me weliswaar flink ingespannen, maar ik had daarbij mijn grenzen goed bewaakt. Om mild te kunnen zijn moest ik wel bewust letten op hoe ik me voelde, op wat ik nodig had. Met als gevolg dat ik me na de les heel relaxed voelde. Ik was lief voor mezelf geweest. En dat gaf me een geweldig gevoel.

Zeg eens iets vaker tegen jezelf: Het is oké

Dit kun je ook toepassen in de dagelijkse praktijk. Komt er onverwacht een vriendin langs voor een kop koffie en is je huis toevallig net een puinhoop? Prima. Geef jezelf dan niet gelijk een draai om je oren maar haal diep adem en denk: “Het is oké”. Bedenk je pas na een vergadering wat je eigenlijk had willen zeggen? Geef jezelf geen harde preek maar stuur nog een mailtje rond waarin je zegt wat je nog zeggen wil. Denk: ‘Het is oké’. Vanavond geen zin om te koken? Eet gewoon een keer een boterham. Het is oké. Bad hair day? Het is oké. Tony Chocolonely plotseling helemaal op terwijl je eigenlijk maar 1 stukje zou nemen? Het is oké (nou ja, dat moet je niet te vaak doen natuurlijk, maar voor een keertje kan het best. Kom op. Het is per slot van rekening voor een goed doel; verantwoorde cacao).

Behandel jezelf de hele dag bewust met liefde en respect

Accepteer jezelf. Accepteer de situatie van dat moment. Je kunt niets meer veranderen aan wat er is gebeurd, zeker niet door veel kritiek op jezelf te hebben. Dat werkt alleen maar averechts. Neem je om te beginnen eens voor een hele dag alles, maar vooral jezelf, met mildheid te benaderen. Straf jezelf niet als er iets verkeerd gaat, en rem jezelf direct af als je merkt dat je op jezelf zit te mopperen. Behandel jezelf de hele dag bewust met liefde en respect. Je zult merken dat je je aan het einde van de dag fijn en ontspannen voelt. Het zou me ook niets verbazen als je aan het einde van de dag meer voor elkaar hebt gekregen dan je normaalgesproken zou hebben gedaan. Alle zelfkritiek kost meestal ongemerkt veel tijd en energie. Laat je dat achterwege, dan heb je zowel tijd als energie over. En die kun je weer mooi gebruiken om alles uit je dag te halen wat erin zit. Met mildheid. Dat dan weer wel.

Krista Hogenboom is coach en Inner Beauty Expert. Ze heeft haar eigen praktijk: steppingup.nl

Binnenkort zal stressedout.nl e-courses en Masterclasses gaan organiseren
. Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de Minder Stress Mail o.v.v. ‘innerlijke rust’ en jij hoort als eerste wanneer we beginnen!

LEES OOK: KUN JIJ GOED LUISTEREN NAAR JE INNERLIJKE WIJSHEID? ZO DOE JE DAT…

Wil jij meer innerlijke rust? Het boek 'NIETS' is nu te koop!

Topmodel | Diabetes type 1 | Coma | Journalist | Burn out | Spirituele crisis.
‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles.


'Een mooi en eerlijk boek met een groot inzicht' – Roos Schlikker, schrijver

'Een aanrader voor iedereen die met stress te maken heeft' - Eline van der Boog/elineschrijfthier.nl, HEBBAN-recensent

'Mooi, aangrijpend, kwetsbaar, intiem en moedig' - Saskia Smith, journalist

post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *