Zorgen voor jezelf bij een burn out: een handleiding

tamarah

Je hebt een burn out. Dat is al vervelend genoeg. Maar: hoe kom je tot rust? Nog best een klus. Gelukkig heeft ervaringsdeskundige Tamarah van Unplug Jezelf tips voor je, uit de tijd dat ze zelf in een burn out zat…

Wanneer de rest van je omgeving, je familie, je vrienden, je werkgever, je partner, niet meer begrijpt wat er met je aan de hand is (want een burn out is best vaag), dan is het superbelangrijk dat jij voor jezelf blijft zorgen – lief zijn voor jezelf! Hoe dan? Door te luisteren naar het kind in je. Wat heb jíj nodig? En door niet streng te zijn voor jezelf, de situatie te accepteren en vooral niet te proberen er heel snel weer uit te komen. Een steuntje in de rug: wat adviezen van iemand die het zelf ook heeft meegemaakt.

Een paar tips:

  • De komende paar maanden zijn pyjama’s en onesies je best friend. Investeer in een onesie die helemaal zwart is en van sweatstof, dan kun je er gewoon mee naar de supermarkt! Deed ik ook!

  • Maak het zo veel mogelijk comfortabel en gezellig voor jezelf. Kaarsjes, wierookje, fijn dekentje…

  • Doe helemaal niks wat je niet wilt. Of kunt…

  • Kook lekker (en gezond!) voor jezelf. Je hebt er nu de tijd voor. Daarbij is goede voeding essentieel bij burn out omdat je lijf is uitgeput.

  • Liters warme thee. Voorzie jezelf letterlijk en figuurlijk van warmte.

  • Ga wandelen. Pak elke ochtend de tijd om wakker te worden in de natuur. De natuur werkt rustgevend en stressverlagend. Beweging is belangrijk!

  • Luister klassieke muziek. Ja I know, je denkt dat ik gek ben geworden, maar er zijn genoeg onderzoeken die bewijzen dat je geest rustig wordt van klassieke muziek.

  • Probeer yoga! Je lijf heeft ’t nodig om al die stress en spanning kwijt te raken. Zoals ik al eerder zei, beweging is belangrijk. Yoga is heel zacht en goed voor de pijnlijke spieren die je nu waarschijnlijk hebt. Die pijn die je voelt is alle opgebouwde stress.

Heel belangrijk:

  • Gooi vooral niet alles in één keer om. Bedenk goed wat bij jou past, leer te luisteren naar je intuïtie.

  • Goede voeding is belangrijk, maar ga niet hysterisch alles uit je keukenkastjes weggooien en herinrichten met quinoa en bijenpollen.

  • Yoga is goed maar ga niet meteen twee keer per dag.

  • Geef het tijd en gun jezelf die rust.

  • Die burn out heeft zich jarenlang opgebouwd en gaat helaas niet weg met een maand. Accepteer dat en dan kun je gaan bouwen aan ‘je nieuwe zelf’.

Tamarah Sikorski is eigenaar van Unplug Jezelf, een community voor jongeren met een burn out. Dit artikel verscheen eerder op haar site.

LEES VERDER: Soms kan een burn out uiteindelijk een zegen zijn

Volg je ons al op Facebook? Doen!