Lieve Astrid: ‘Ik vergelijk mezelf met anderen op social media’

astrid de jongAstrid de Jong is radiomaker, dj, moeder en stresskip, ze is op Twitter, Instagram en Facebook te vinden onder de naam astridislief. Elke vrijdag geeft ze wijze raad in onze rubriek: Lieve Astrid.

Lieve Astrid,
Jij hebt een superdruk leven, maar je komt op mij redelijk relaxed over als ik kijk naar je social media accounts. Ik heb ook een druk leven, maar ik ben lang niet zo chill. Ik kijk regelmatig naar anderen op social media en krijg dan het gevoel dat zij het beter voor elkaar hebben dan ik. Wat kan ik anders doen?
Anderendoenhetbeter

Lieve Anderendoenhetbeter,
Ga vooral niet uit van wat je ziet op Twitter of Facebook. Alles daar heeft letterlijk en figuurlijk een filter, en je ziet alleen de momentopnamen. Vanuit een flatterende hoek.

Ik schrijf op Twitter niet over de keren dat ik huilend bij een psycholoog zat

Ik schrijf niet over de keren dat ik huilend bij een psycholoog zat of tegen mijn kinderen schreeuwde omdat ze weigerden hun sokken aan te trekken. Natuurlijk plaats ik foto’s op Instagram als ik een mooie taart heb gebakken of als mijn kinderen prachtig verkleed klaar staan voor een feestje. Dat ze vijf minuten later huilend in een hoek zitten omdat ze niet mee willen, hun veters niet gestrikt krijgen of een klap hebben gekregen van hun broertje of zusje, dat zie je niet terug tussen de prachtig gefilterde foto’s. En op de momenten dat ik me ellendig voel, houd ik me stil.

Veel fijns vastleggen
Andere mensen hebben de moed om over ellende en ziekte te praten op Twitter of Facebook, maar ik denk dan toch aan mogelijke opdrachtgevers die even kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben, dus probeer je toch vrolijk en stressloos over te komen. Dat is trouwens niet eens vervelend, want op die manier leg je ook heel veel fijns uit je leven vast, waar je naar kunt kijken als je je een keer minder goed voelt.

Probeer te registreren wanneer en waaróm je ontspannen bent

Ik heb door de jaren heen één ding geleerd: probeer je bewust te zijn van dingen. Dat helpt. Als je ontspannen bent, probeer dan te registreren wanneer dat is en waarom. En probeer die situatie af en toe op te zoeken. Probeer ook eens te registreren wanneer je stress, woede of ontevredenheid voelt en probeer dan die situaties juist niet meer op te zoeken. Dat klinkt natuurlijk enorm simpel, maar soms vergeet je gewoon even naar jezelf te luisteren. Terwijl dat juist zo belangrijk is.

Liefs, Astrid

Ook een vraag voor Lieve Astrid? Stuur hem via stressedoutnl@gmail.com of stel hem (via direct message) op onze Facebookpagina. Je vraag wordt anoniem behandeld. 

LEES VERDER: 24/7 wél mindful zijn? Dat kan met de mindfultips van Sharda!