Dit is voor je vrienden: zo ga je om met een burn out

tamarahEen burn out kan ontzettend eenzaam zijn. Er gaan hele dagen voorbij zonder dat je iemand uit je omgeving ziet, want iedereen werkt en heeft z’n drukke sociale leven. Jij niet, want jij hebt alles op een lager pitje moeten zetten. Kortom, alles gaat door zonder jou. Dit artikel, geschreven door Tamarah van Unplug Jezelf, is voor je vrienden (het verscheen eerder op haar site).

Hoi vriend!

Je beste vriend(in) heeft een burn out en je hebt geen idee hoe je ermee om moet gaan.
Logisch, want jij hebt het nooit eerder gehad en het is eigenlijk best vaag want dit is een ziekte die je niet kan zien op het blote oog. Hij/Zij kan even niet meer mee met jullie vriendenkring en/of sociale afspraken en vertelt je ineens dingen zoals hoe het bij de psycholoog was. Ineens heb je een ander iemand voor je!

Ik geef je zeven tips van dingen die ik graag anders had gewild of juist wél heb gekregen en fijn vond.

Komen ze!

1. Eten
Stel dat jij en je burn out buddy een grote vriendengroep hebben, zorg dan dat al jullie vrienden om de beurt voor je buddy koken. Zeker in de beginfase is het echt heel lastig om voor jezelf te blijven zorgen. Goed en gezond koken kan echt veel energie kosten terwijl het juist zo belangrijk is voor je herstel om goed en voedzaam te eten.

2. Zeg niet…
‘Moet je niet gewoon even op vakantie?’
‘Gewoon even een paar dagen op tijd naar bed gaan, joh!’
‘Het duurt nu wel heel lang hé?’
‘Ik kan het me zo goed voorstellen, ik had ook een tijdje last van dit en dit’

3. Geef ruimte, maar ook weer niet teveel
Zoek hier een balans in. Een burn out is een lang proces, dus het heeft geen zin om iedere week te vragen: ‘Voel je je al wat beter?’, want dat geeft een moedeloos gevoel als het antwoord weer ‘Nee, dude‘ moet zijn.
Maar… laat ook geen drie weken voorbij gaan zonder iets van je te laten horen.
De vraag ‘Hoe is afgelopen week gegaan?’ is beter.

4. Stimuleer zonder te pushen
Weer iets waar je balans in moet vinden. Bij een burn out ligt het gevaar op de loer dat iemand snel uit z’n ritme komt. Dit is logisch, want je wilt veel slapen en je kan even niet werken, maar toch is dit belangrijk. Ook is het belangrijk om niet geïsoleerd te raken.
Dus bel je maatje regelmatig op om te vragen of-ie zin heeft om mee te gaan eten in de stad, of een drankje op het terras. Je zal vaak ‘nee’ krijgen, want moe. Duh.
Ga niet gelijk pushen, maar als je drie keer op rij ‘nee’ krijgt, is het misschien toch noodzakelijk om zachtjes te pushen.

5. Luister
Draai het niet naar jou, maar laat je vriend z’n verhaal vertellen en luister goed.
Ook al kan je er niks mee, of je hebt het gevoel dat je niet goed helpt omdat je er geen ervaring mee hebt…Luisteren en er zijn, that’s all.

6. Pas op met adviezen
Zeker in het begin zal je vriend zo snel mogelijk uit een burn out willen komen en bijna hysterisch op zoek zijn naar een quick fix voor z’n burn out, want hij zal het anders gaan doen! Maar wacht nog even met de adviezen.
Omdat iedere burn out anders is,  moet je oppassen met de verhalen van hoe Pietje dit deed, of dat Marietje er al binnen drie maanden weer uit was. Grrrr.
Het is goed bedoeld dat je er onderzoek naar doet, maar realiseer je dat ieder proces verschillend is. En realiseer je ook dat het jou frustratie zal geven als je vriend niks doet met jouw advies.

7. Vind de balans
Uiteindelijk draait alles om balans in jullie vriendschap in dit proces.
Je vriendje is ziek, jij niet.
Hij heeft gewoon even wat meer aandacht, liefde en zorg nodig. Komt vanzelf weer goed!

LEES VERDER: Deze vrienden kun je wel gebruiken tijdens een burn out…

Heb jij nog tips? We horen graag van je op onze Facebookpagina!