Burn out: hoe doe je rustig aan? Tamarah tipt

tamarahDus… je bent thuis komen te zitten met een burn out. Dan herken je vast het gevoel van: ‘Ja, wat de fak. En nu?’ Wat moet ik nu gaan doen met ál die ‘vrije’ tijd? Tamarah van Unplug jezelf legt je uit wat je het beste kunt doen als je het gevoel hebt dat je móet ontspannen. Dus: rustig aan doen en uit die zesde versnelling!

Yep, je hebt een burn out en het is tijd om je te ontspannen. Nu kún je je agenda helemaal gaan volproppen met plannen. Plannen waar je anders nooit tijd voor hebt. Plannen waar je nooit de kans voor krijgt. Met mensen afspreken die je al maanden niet meer hebt gezien. Een nieuwe hobby oppakken. Ein-de-lijk dat boek uitlezen. Want we hebben het normaal allemaal zo druk, druk, drukkkk!

Maar… is dat handig?

Uit de zesde
De truc is, om tijdens je burn out uit de zesde versnelling te gaan komen en weer terug naar de eerste versnelling te gaan. Iemand hielp mij om daaraan te – blijven – denken, tot aan irritatie toe, want ik was het echt al wel rustiger aan aan ’t doen. Dacht ik. Want: ik ging naar de sauna, naar een museum, ik ging naar een coach, ik sprak af met die, ging eten met zus, daten met zo, enzovoort. Werken deed ik toch al niet meer? Dat is toch al heel wat? En m’n HR-adviseur had me toch gezegd dat ik leuke dingen moest doen?

Dan dóe ik dat toch!

Maar eigenlijk… zat ik dus gewoon nóg in de vijfde versnelling. Want ik móest ontspannen van mezelf.

Ik stelde mijn coach voor: gaat herstel niet sneller met twee sessies per week?

Het besef dat ik nog steeds in de vijfde versnelling zat, kwam toen mijn coach ‘nee’ zei, op mijn vraag of we niet twee keer per week een sessie konden doen. Omdat ik wel dacht dat mijn herstel dan vast wel ‘sneller’ zou gaan. Ik moest écht terug naar de eerste versnelling. Maar ook: de burn out accepteren. Accepteren dat je voorlopig jezelf niet meer zal zijn. Je hebt de tijd, dus neem dan ook de tijd!

Er even uit
Heb je een burn out? Je zult het even niet meer ‘druk’ hebben, je zult even niet meer kunnen meepraten met de werkende mensheid, je sociale leven zal op een lager pitje gaan, kortom: Je ligt er gewoon even ‘uit’. Dus prop je agenda dan ook niet helemaal vol met dingen, maar leer goed plannen. Tip: doe maar maximaal één ‘ding’ per dag. Zoals een sessie met je coach, een lunchafspraak of een wandeling. En daarnaast ga je weer goed voor jezelf zorgen en naar je lichaam (leren) luisteren, zien wat het nodig heeft. Accepteer dat dit tijdelijk is. Jij bént niet je burn out, maar je zult er wel even rekening mee moeten houden…

LEES VERDER: Hoe je ook, tijdens een gewone dag kunt ontspannen? Dat lees je hier!

Kwam jij moeilijk uit die zesde versnelling? Praat erover mee op Facebook!