De 3 fases bij elke burn out

Als je in een burn out zit, voelt het soms alsof je de eerste bent die dit meemaakt; je moet helemaal het wiel uitvinden. Wat is me overkomen en waar ga ik naartoe? Gelukkig weet Leona daar het antwoord op: er zijn namelijk drie fases te onderscheiden.

In dit artikel wil ik kort stilstaan bij de drie stappen die nodig zijn om te herstellen van burn out. Hiermee bedoel ik geen concrete interventies of behandelvormen, maar drie principes die boven de specifieke therapieën hangen. Je kunt namelijk spreken van drie fases, waar je doorheen gaat, als je een burn out hebt. Dit te weten, als je een burn out hebt, kan bijdragen tot inzicht en overzicht over het herstelproces. En dat kan enige rust geven.

Fase 1: Luisteren
Om helder te krijgen dat je een burn out hebt, moet je in de eerste instantie leren luisteren. Vooral naar je lichaam, je (impliciete) overtuigingen en je emoties. Deze geven je feilloos aan dat er iets aan de hand is. Daarbij werken je verstand, je ziel en je lichaam samen. Je kunt ze niet van elkaar scheiden, omdat ze een eenheid vormen. Zo kun je bij een burn out last hebben van cognitieve klachten (concentratieproblemen, vergeetachtigheid, ramp-denken, piekeren), fysieke klachten (uitputting, hoofdpijn, rug- en schouderklachten, darmklachten, hyperventilatie, hartritmestoornissen, eczeem enz.) en emotionele klachten (kort lontje, snel boos, cynisch, huilen om niets, agressief). Op spiritueel niveau gaat het erom dat je leert luisteren naar je drijfveren en verlangens: wat maakt voor jou je werk en je leven zinvol? Waar word je gelukkig van, wanneer ervaar je flow?

Het leren luisteren naar al deze signalen is je grootste uitdaging. Juist omdat het niet (meer) vanzelfsprekend is voor je. Ergens gaandeweg heb je afgeleerd om naar jezelf te luisteren en je natuurlijke grenzen aan te geven en te bewaken.

 Fase 2: Leren
Nadat je geluisterd hebt naar de signalen van je lichaam, komt de fase van leren. Hierin ontdek je waarom je lichaam tot deze noodstappen gekomen is. Je onderzoekt wat de aanleiding is voor je burn out. Nog meer, je gaat op verkenning naar de diepere oorzaak van je vastlopen. Dan ga je de puzzel in elkaar zetten, zo ontstaat een verklaring voor je burn out en een routeplanner naar herstel.

Fase 3: Groeien
De laatste fase van je herstel bestaat uit het in de praktijk brengen van wat je ontdekt en geleerd hebt. Nu komt het op aan om het anders te doen dan daarvoor. Stukje bij beetje ontstaat een meer evenwichtige, gezondere en wijzere versie van jezelf. Je bent meer dan alleen je lichaam, je hoofd of je emoties. Voor welke behandeling je ook kiest, zorg ervoor dat er aandacht is voor al deze delen van jezelf. Die zijn namelijk allemaal beschadigd door je burn out en ze hebben allemaal zorg en herstel nodig.

Weet je dat je door deze fases heen moet, dan kan dat ervoor zorgen dat je je er minder door overvallen voelt. Soms kun je je heel alleen voelen als je door een burn out heen gaat, maar weten dat iedereen dezelfde fases doorloopt al is elke burn out uniek… dat geeft enige geruststelling.

Leona Aarsen is bedrijfscounselor en psychosociaal therapeut, eigenaar van anderZverder. Ze richt zich op preventie, voorlichting en begeleiding bij stress- en burn outgerelateerde klachten.

LEES OOK: HET PIJNLIJKSTE INZICHT BIJ EEN BURN OUT…

Wat vond je van dit artikel? Praat erover mee op onze Facebookpagina!