Dossier re-integratie bij burn out: burn out herstel, dit kun je zélf doen

De laatste artikelen van het ‘Dossier re-integratie bij burn out’ staan in het teken van Q&A. In de vorige Q&A heb ik jullie vraag beantwoord: houd je blijvende schade over aan je burn out? Deze keer sta ik stil bij jullie vraag: wat kun je nou zélf doen bij je burn out herstel? Een aantal tips.

Via deze link kun je alle artikelen in dit dossier lezen. Van de rol van de bedrijfsarts, tot hoe onafhankelijk hij of zij is en wat er gebeurt met betrekking tot je privacy, van vreemde vogels in bedrijfsartsenland tot de vragen: mag je zelf je behandeling kiezen? Kan een burn out chronisch worden en is er blijvende schade na een burn out? Ook deelde ik een aangrijpende case uit mijn praktijk: wat als je altijd sterk moet zijn? Herkenbaar voor veel mensen met burn out… In dit artikel geef ik je een aantal tips: dit is wat je zélf kunt doen aan je burn out herstel.

3 x burn out herstel tips:

1. Rust, reinheid, regelmaat

Heel saai: de 3 R’en. Geloof me, ze zijn de Pokon voor je hersenen: rust, reinheid, regelmaat. Neem voldoende pauzes, ga regelmatig in een lagere versnelling, ga lummelen. Waardeer het niets (daar weet Maaike alles van ;-).Ga naar buiten, naar een park, naar het bos, naar het water – als het maar natuur is. Wandelen doet wonderen voor je brein. Ten eerste krijgt je brein meer zuurstof. Je bloedsomloop wordt beter, er gaat meer bloed (en dus meer voeding) naar je brein en andere organen. Er komen endorfinen (‘happy’ hormonen) vrij. Je cognitieve functies verbeteren. Erik Scherder legt in onderstaande filmpje uit waarom wandelen goed is voor je brein (filmpje gaat door onder de video!).

2. Slaap genoeg!

Houd jezelf niet voor de gek, de meeste mensen hebben tussen de 7 en 9 uur slaap per nacht nodig. Minder dan zeven uur slaap per nacht is slecht voor ons en leidt op de lange termijn tot gezondheidsproblemen. Een tekort aan slaap leidt tot geheugen- en concentratieproblemen en verhoogt de risico’s op bijvoorbeeld overgewicht, diabetes type 2, een hoge bloeddruk, dementie of een depressie. Uit een recent onderzoek van Michelle Van Laethem, universitair docent aan de UvA, blijkt dat stress tot slaapproblemen leidt, maar dat het ook andersom werkt: een slechte nachtrust is voorspellend voor verhoogde werkstress. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht: omdat je gestrest bent, piekert, slaap je slechter. En omdat je slecht slaapt, ben je overdag prikkelbaar, moe, kun je je slechter concentreren en maak je fouten. Om dat te compenseren, ga je harder werken, neem je je toevlucht tot een vette hap of een extra glas wijn, je gaat (meer) roken om je te ontspannen. Maar in plaats van dat je ontspant, raak je nog meer gestrest, waardoor je nog slechter slaapt. Om de vicieuze cirkel te doorbreken, moet je goed voor jezelf zorgen en voldoende nachtrust nemen.

3. Eet gezond

Wist je dat van alles van wat je eet, 20% van de energie naar je brein gaat? En wist je dat je darmen in directe verbinding staan met je brein en continu signalen en stoffen afgeven? In onze darmen bevindt zich een tweede brein. Het is een dun laagje hersenen, dat uit dezelfde cellen en neuronen bestaat als je brein en het wordt het enterisch zenuwstelsel, genoemd. Het is net zo groot is als het brein van een kat en bevat meer dan honderd miljoen neuronen. De microben in je darmen produceren hormonen en neurotransmitters (denk aan: dopamine, serotonine, GABA) die via de bloedsomloop je brein bereiken. Maar het kan nog sneller: je darmmicroben kunnen via de nervus vagus direct met je hersenen communiceren. Het is dus nogal belangrijk wat je eet! Wil je hier meer over weten, lees ‘Het slimmedarmendieet’ van Dr. Michael Mosley. Geef je brein voedsel waar het beter van wordt. Op hoofdlijnen komt het neer op onbewerkt, natuurlijk voedsel (eten dat ook je overgrootoma zou herkennen als eten), veel groente en fruit, letterlijk in alle kleuren van de regenboog en gezonde plantaardige vetten.

Leona Aarsen is bedrijfscounselor en psychosociaal therapeut, eigenaar van anderZverder. Ze richt zich op preventie, voorlichting en begeleiding bij stress- en burn outgerelateerde klachten.

LEES OOK: DIT IS DE ECHTE OORZAAK VAN JOUW BURN OUT…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *