Aarden geeft je vleugels!


Energetisch gegrond zijn betekent dat je verbonden bent met de aarde. Daarom wordt er ook vaak over ‘aarden’ gesproken. Waarom goed geaard zijn zo belangrijk is en hoe je je eigen wortels energetisch kunt verstevigen lees je in dit artikel van auteurs Fidessa Docters van Leeuwen en Kirstin Hanssen. Deel 1 van een serie van vijf, waarin meditatie als remedie tegen burn- en bore out centraal staat.

Dankzij zwaartekracht worden we fysiek eigenlijk vanzelf al naar de aarde ge-trokken, maar als we niet (goed) geaard zijn, dan zitten we simpel gezegd te hoog in onze energie, staan we wankel op onze benen en daardoor wellicht ook in het leven. Onze geest fladdert dan en het lijkt alsof we niet helemaal aanwe-zig zijn in het hier en nu. Vaak voelen we onze benen en voeten nauwelijks en kunnen we last hebben van angst en concentratieproblemen. Ook relativeren kan een uitdaging zijn.

Hoe vaak raak jij letterlijk de grond aan?

Eigenlijk is dat in deze tijd niet gek, dat we ‘zo hoog’ in onze energie zitten. Velen van ons leven ‘van de aarde af’, bijvoorbeeld doordat hun appartement of kantoor zich boven de begane grond bevindt. En wie niet dagelijks een stevig stuk loopt, maar veelal op de fiets of in een auto of ander voertuig zit, raakt op een doorsnee dag nog maar amper de échte grond aan. Hoe kunnen we het contact met ons lichaam en de aarde op herstellen? Laten we het eerst eens hebben over waarom een goede gronding zo essentieel is voor je.

Stressbarometer

Als we geaard zijn, zijn ons lichaam, onze geest en onze verbinding met de aarde in balans. Een goede gronding is het fundament van elke energetische oefening en eigenlijk is het dagelijks leven dat ook. Voor ons (en voor wie niet?) is een goede aarding essentieel om in contact te blijven met ons lichaam. We voelen onze voeten en onze ademhaling gaat diep tot in onze buik. We zijn ons bewust van waar we gaan en staan. Ja, een stevige gronding geeft ons vleugels! Ons lichaam is bovendien een stressbarometer. Dankzij een goede aarding kunnen we de signalen die ons lijf ons geeft als we over onze grenzen heen gaan beter herkennen. We krijgen dan bijvoorbeeld last van benauwdheid, een stijve nek of schouders, of we hebben het idee op te stijgen als een ballon. Dan weten we dat we een stap terug hebben te doen – zie het als een time-out – om weer diep in ons lichaam te kunnen dalen en dicht bij wie we zijn te blijven. Kortom, een goede aarding helpt je de fysieke signalen te herkennen én voelen die voorafgaand aan bijvoorbeeld een burn out.

Een stevige start van de dag

Centreren, ofwel ademhalen tot diep in je buik, is een essentieel element van aarden. Door je dagelijks te focussen op het midden van je lichaam en contact te maken met de aarde breng je je energiesysteem weer in balans. Deze meditatie helpt je daarbij.

Grondings meditatie:

1. Staan of zitten

Ga rechtop staan of zitten. Heb je een tuin of ben je elders buiten? Ga dan met blote voeten in het gras staan.

2. Rustig en diep ademhalen

Haal zo rustig en diep mogelijk adem door je neus. Sluit je ogen als dat prettig voelt.

3. Voel je voeten en de grond

Voel hoe je voeten op de grond staan. Wiebel eventueel met je tenen. Stel je dan voor hoe er lange wortels uit je voeten groeien, zo de aarde in. Bemerk hoe stevig dat voelt. Houd dat krachtige gevoel vast.

4. Aandacht op je ademhaling

Richt je aandacht vervolgens op je ademhaling en leg eventueel je handen op je buik. Focus je tot vlak onder je navel, het midden van je lichaam. Probeer nu met iedere ademhaling naar dat punt te gaan.

5. Visualiseer een grondingskoord

Visualiseer dan hoe vanuit dat punt onder je navel een ‘grondingskoord’ op heupbreedte (!) naar beneden de aarde in gaat. Misschien zie je een dikke draad, een gevlochten koord, een buis van licht of kleuren. Alles kan. Het is jouw koord. Dat steeds dieper door alle aardlagen heen naar de kern van de aarde afdaalt. Daar verankert het koord zich stevig.

Dit is je gronding, jouw contact met de aarde en je basis voor elke nieuwe dag. Je bepaalt zelf hoe kort of lang je grondingsmeditatie duurt. Gedurende de dag kun je je koord verversen, bijvoorbeeld wanneer je aan het piekeren bent of naar een afspraak gaat. Je stelt je eenvoudig weg voor hoe je je oude koord los-laat en vervangt door een vers exemplaar. Voor mannen geldt overigens dat het ‘grondingskoord’ vanuit het stuitje begint, als een lange staart recht naar bene-den.

Maak een prioriteit van je dagelijks gronding. De Dalai Lama zegt: “Give the ones you love wings to fly, roots to come back and reasons to stay.”
Ofwel, go love yourself!

Fidessa Docters van Leeuwen en Kirstin Hanssen schreven zes gezamenlijke boeken, waaronder Lichter leven en Slaapyoga. In hun meest recente boek Mediteren met je ogen open beschrijven de ze hoe je meditatie tijdens netelige situaties in je dagelijkse leven kunt toepassen. Volg hen op Instagram: @fidessadoctersvanleeuwen en @moonstarsearth.

LEES OOK: YOGA TIJDENS EEN BURN OUT? WELKE SOORT KIES JE?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *