Ondermijnende gedachten #2: Er is niet genoeg, ik ben niet genoeg

Denk jij ook zo vaak dat je niet leuk, slim, mooi of gevat genoeg bent? En wist je dat vrijwel iedereen daar last van heeft? We durven het alleen niet tegen elkaar te zeggen, want stel je voor dat het waar is. Maar het is natuurlijk niet waar dat iedereen goed genoeg is behalve wij. Wij zijn juist vaak gulle, geïnteresseerde, nieuwsgierige mensen. Herken jij hier iets in van jezelf of een ander? Lees dan door over de psychologische theorie van de 5 kindconclusies.

Heb jij ook zo vaak de gedachte dat je niet goed, leuk, slim of mooi genoeg bent?

Systematisch behandelen we deze weken elk van de 5 kindconclusies. Dit zijn conclusies over onszelf die we al hebben getrokken toen we nog maar een baby, peuter, kleuter of opgroeiend kind waren. Op die wankele basis bouwden we ons zelfbeeld en ons wereldbeeld. Maar omdat we die conclusies zo jong trokken, hoeven we niet alles te geloven wat we op grond daarvan voelen en denken.

Doe hier de test en kijk of jij iemand bent met kindconclusie 2: ‘Er is niet genoeg, ik ben niet genoeg’

Hieronder de 5 kindconclusies nog even op een rijtje. In jouw hoofd gebruik je misschien niet precies dezelfde woorden. Toch zul je je waarschijnlijk in ten minstens van de vijf basisaannames herkennen. Deze week gaan we dieper in op kindconclusie 2.

1. Ik ben niet welkom, ik moet hier weg
2. Er is niet genoeg, ik ben niet genoeg
3. Jij je zin! Dan hou ik me wel koest
4. Ik moet de controle houden en winnen
5. Ik moet me aanpassen en me gedragen zoals het hoort

Als je ervoor uitkomt hoe vaak je je niet goed genoeg voelt, blijkt dat bijna iedereen dat heeft

Jaren geleden had ik een klein communicatiebureau met grote klanten. Als ik een afspraak had bij een van de multinationals, moest ik melden bij de balie en dan wachten tot ik werd opgehaald. Dat is heel normaal bij die grote bedrijven maar tegen de tijd dat er iemand kwam om ons door het gebouw te loodsen, stond het huilen mij vaak nader dan het lachen. Mijn medewerkers begonnen meestal het obligate liftgesprekje zodat ik me kon herstellen. Maar ze haalden ook hun wenkbrauwen op. ‘Wat is er toch met jou?’

Misschien zit er ook in jou een kind dat in paniek raakt

Het klinkt een beetje dramatisch maar ik overdrijf niet. Kijk maar eens wat er met jou gebeurt in wachtkamers, rijen en files of aan dat tafeltje in het restaurant waar de ober nooit lijkt te komen. Misschien zit er in jou ook een kind dat in paniek raakt als het moet wachten. Want dat is wat de theorie van de 5 kindconclusies mij leerde. Ik raakte zo van slag, omdat ik als baby had geconcludeerd dat er niet genoeg tijd en aandacht voor mij was. Voor mij als kleine was dat letterlijk doodeng. Als volwassene kan ik dat patroon herkennen en er iets aan doen.

Als je de niet-genoeg-gedachte herkent, kun je de volgende stap zetten

Natuurlijk kan het waar zijn dat je een gesprek of presentatie niet genoeg hebt voorbereid. Of dat je niet genoeg tijd hebt om uitgebreid voor iemand te koken als je van je werk komt. Maar zulke volwassen reflecties zijn iets heel anders dan de honderd keer herhalende gedachten over jezelf die meestal het woordje ‘nooit’ of ‘altijd’ bevatten.

Zoals:
‘Ik zal nooit goed genoeg zijn’
‘Ik moet altijd alles alleen doen’
‘Niemand zal ooit echt voor mij klaarstaan’
‘Ik heb nooit genoeg tijd, geld, energie of …’

Dit soort gedachten horen bij gulle, gastvrije, geïnteresseerde mensen. Ze komen voort uit kindconclusie 2 die we trokken toen we als baby nog volledig van anderen afhankelijk waren. Als zij niet kwamen, raakten we in paniek. Er was blijkbaar niet genoeg tijd voor ons. Wij waren blijkbaar niet genoeg. Als je eenmaal ziet hoe het ‘niet genoeg’ zich als klittenband overal aan kan hechten, kun je beginnen dit soort gedachten te relativeren. ‘Ah, ik zit weer in de niet-goed-genoeg groef. Waarschijnlijk wordt er iets van vroeger getriggerd maar daar hoef ik me nu niet door te laten bepalen.’

Je kunt negatieve gedachten vervangen door positieve

In plaats van wat je altijd denkt, zou je net zo goed het tegenovergestelde kunnen denken. ‘Er is genoeg, ik ben genoeg.’ Als de niet-genoeg-gedachte mij weer eens plaagt, leg ik mijn rechterhand op mijn linkerschouder. Terwijl ik mezelf wat schouderklopjes geef, zeg ik tegen het stukje van mij dat verontrust is: ‘Kom maar hier. Ik heb alle tijd en aandacht voor jou. Ik zorg dat jij niets tekortkomt. Er is genoeg en jij bent genoeg.’
Ik kan dit zelfs doen waar andere mensen bij zijn, want het valt niemand op als je zo zit en het helpt wel. Ik word er meteen rustig van.

Je voelt je een stuk rustiger als je denkt dat je wel genoeg bent

Heb jij net als ik schoon genoeg van gedachten die je wijs willen maken dat je niet genoeg bent of dat jij altijd in het vergeethoekje zit? De eerste stap om die gedachten te stoppen is te signaleren wanneer de ‘niet genoeg’ gedachte weer ergens aan vastgeplakt zit. De tweede stap is om die nare gedachte dat jij niet genoeg zou zijn te bedanken. Dat klinkt raar, maar probeer het eens. Deze gedachte wilde jou voor teleurstelling behoeden. Dat is best een bedankje waard. Let maar eens op wat er gebeurt wanneer je dit doet. En in mijn boek vind je natuurlijk meer tips en voorbeelden over hoe het herkennen en bedanken van dit type gedachten werkt.

In deze artikelen (lees ze hier allemaal) behandel ik telkens een van de 5 kindconclusies. Ik laat zien wat voor terugkerende gedachten jou als plaaggeesten op je plek houden en hoe je je daarvan kunt bevrijden. Inzicht in de conclusies die jij als klein kind trok kan ook jou helpen om in je volwassen leven nog meer tot bloei te komen. Hier kun je testen welke kindconlusie bij jou overheerst.

Lisette Schuitemaker is auteur van De 5 kindconclusies dat ook in het Engels, Duits en Italiaans verscheen. Op STRESSED OUT schrijft ze over terugkerende gedachten die we niet hoeven te geloven en de kwaliteiten die bij elk van de 5 kindconclusies horen. Meer over haar en haar andere boeken vind je op www.lisetteschuitemaker.nl

LEES OOK: DIT ZIJN VEELGEMAAKTE DENKFOUTEN DIE JOU ONGELUKKIG MAKEN…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *