Simpele lessen in klein geluk: maak dingen niet groter dan ze zijn

We maken dingen al snel groter dan ze zijn. Daarmee zit je eigenlijk vooral jezelf in de weg, zegt coach Krista… Wat als je eens minder moeilijk zou doen?

Een vriendin van me zit er de laatste tijd nogal doorheen. Ze heeft veel hooi op haar vork, en die vork is te zwaar geworden. Ze heeft zich ziek gemeld op haar werk, en neemt de tijd om zichzelf weer op de rit te krijgen. Ze vertelde me dat ze steeds zo hoog ademt, alsof de adem in haar borst blijft steken en niet verder naar beneden wil zakken. Dit veroorzaakt nog meer stress; door hoog en snel te ademen geef je aan je lichaam het signaal af dat er reden is voor alertheid, dat we niet kunnen ontspannen. Adem je daarentegen diep en rustig, dan laat je jezelf weten dat de kust veilig is, dat je kunt relaxen.

Ze had niet zoveel met mindfulness, vond het een ‘modedingetje’

Ik gaf mijn vriendin een ademhalingsoefening, die ze zou kunnen doen om wat te ontspannen: een hand op je buik, 5 tellen lang rustig inademen naar die hand toe, 7 tellen uitademen, en dat tien keer. Of drie. Het is net wat je nodig hebt. Of hoeveel tijd je hebt. Iedere keer is er één waar je profijt van hebt. ‘Tja,’ zei ze, ‘ik heb niet zoveel met al die mindfulness. Ik heb al een paar keer gedacht dat te gaan doen, maar ik vind het zo… nou ja, zo’n modedingetje ofzo.’ Ik schoot in de lach. ‘Ach,’ zei ik, ‘je kunt het mindfulness noemen. Je kunt ook gewoon besluiten dat je jezelf even on hold zet om een paar keer diep in en uit te ademen zodat je kunt ontspannen.’

Ze gaf zichzelf de boodschap dat ‘al die mindfulness’ niets voor haar was

Mijn vriendin hing een groot etiket aan de oefening (mindfulness), en dat stuitte bij haar op weerstand. Ze had zichzelf de boodschap gegeven dat ‘al die mindfulness’ niets voor haar was, en alles wat ze daaronder kon scharen was dús ook niets voor haar. Terwijl ze de oefening op zich opeens wel aantrekkelijk vond toen ik de mindfulness lading er eenmaal had afgehaald.

Iets indelen geeft rust en overzicht, maar trekt ook dingen uit verhouding

We maken dingen vaak veel groter dan ze zijn. Het is ook fijn om dingen te kunnen indelen in categorieën. Daardoor ervaren we rust en overzicht. Maar het zorgt er ook voor dat sommige dingen uit verhouding getrokken worden. Een simpele ademhalingsoefening wordt daardoor opeens een oefening in mindfulness en wat rek- en strek oefeningen bij het opstaan noemen we opeens yoga. En door er die titel aan te geven wordt de drempel om het te gaan doen een stuk hoger. Want zeg nu zelf, je uitrekken en je spieren losmaken als je ’s ochtends opstaat voelt heerlijk, maar om nu elke ochtend een yogasessie te gaan doen, dat gaat velen van ons toch wat te ver.

Door een etiket ontstaat er vanzelf een excuus om er niet aan te beginnen

Door onaantrekkelijke, veelomvattende etiketten te plakken op zaken en activiteiten die in essentie misschien heel goed voor je zijn geef je jezelf een reden om er weerstand tegen te ontwikkelen. En zo ontstaat vanzelf een excuus om er niet aan te beginnen. Daarmee kun je jezelf behoorlijk belemmeren. Zie de dingen voor wat ze zijn en hang er niet meer gewicht aan dan redelijk is. Dan geef je jezelf de vrijheid en de ruimte om te doen wat goed voor je is. Zonder dat dat gelijk een ‘modedingetje’ hoeft te zijn. O ja, die ademhalingsoefening? Die kun je dus ook doen als je in de rij staat bij de supermarkt. Dat is hartstikke mindful… (Foto: Joshua Rawson-Harris/Unsplash)

Krista Hogenboom is coach. Ze heeft haar eigen praktijk: steppingup.nl. Lees vooral ook haar indrukwekkende rubriek ‘Van burn out naar beter’ over de tijd dat ze een met een burn out kampte!

LEES OOK: MINDFUL ZIJN KAN HEM AL IN HEEL KLEINE DINGEN ZITTEN. VOOR TIPS: DIT ARTIKEL!