Stress: focus niet op wat je wilt vermijden

Krista

Focus niet op wat je wilt vermijden. Want dat geeft stress. Dit zegt business coach Krista. Je moet juist focussen op wat je wél wilt. Niet bezig zijn met ‘meh’, maar met ‘yeah’.

We wegen voortdurend van alles af. We overwegen, we twijfelen, we hakken knopen door, we maken de hele dag door allerlei keuzes. Gaat het om zaken die op het eerste gezicht niet al te ingrijpend zijn (staat er vandaag broccoli of pasta op het menu?), dan checken we meestal bij onszelf welke keuze ons het meeste aanspreekt. Je kiest voor die optie waar je het gelukkigst van wordt. In veel gevallen maken we onze afwegingen echter op basis van wat we níet willen, wat we willen vermijden. Als ik mensen hoor vertellen over de keuzes die ze maken hoor ik vaak dingen als: ‘Ik ga op de fiets naar mijn werk, want als ik met de auto ga sta ik waarschijnlijk in de file. En dat wil ik niet.’ ‘Ik ga op vakantie naar Zuid-Frankrijk, want als ik in Nederland blijf heb ik veel kans op kou en regen. En dat wil ik niet.’ ‘Ik ga maar naar de sportschool, want als ik op de bank blijf zitten word ik te zwaar. En dat wil ik niet.’

Het ongewenste vermijden, dat kost erg veel energie

Door op deze manier naar je opties te kijken leg je steeds de focus op het negatieve, op wat je níet wilt dat gebeurt. Daarmee ben je dus continu bezig het ongewenste te vermijden. Dat kost erg veel energie. Van al die negativiteit word je ook niet erg vrolijk. Ik in elk geval niet. Bovendien kunnen onze hersenen het woordje ‘niet’ helemaal niet registreren. Denk nu maar eens niet aan een roze olifant… Zie je wel?

Dat wil ik
Je kunt beter focussen op wat je wel wilt: ‘Ik ga vandaag op de fiets naar mijn werk want dan ben ik er lekker vlot, heb ik gelijk de kans even een frisse neus te halen. En dat wil ik.’ ‘Ik ga op vakantie naar Zuid Frankrijk, de kans is groot dat het daar prachtig weer is. En dat wil ik.’ ‘Ik ga naar de sportschool, dan blijf ik in vorm en krijg ik lekker veel energie. En dat wil ik.’

De boodschap is hetzelfde, de motivatie is veranderd

Het voelt veel krachtiger als je het zo zegt. De boodschap is dezelfde (namelijk: ik ga op de fiets / ik ga naar Zuid Frankrijk / ik ga naar de sportschool), maar de motivatie ervoor is veranderd. Die heeft opeens een positieve lading gekregen. Dat geeft energie, het creëert daadkracht. Let er daarom eens op de komende dagen. Probeer, telkens als je jezelf betrapt op een negatieve motivatie, deze om te buigen naar een positieve. Dan ben je namelijk bezig met wat je wél wilt. En dat willen we allemaal wel…

Krista Hogenboom is business coach. Ze heeft haar eigen praktijk: steppingup.nl.

HAD JE DIT AL GELEZEN: JOUW WERELDBEELD SCHEPT JE WERELD, ECHT WAAR!

Meepraten over dit artikel? Dat kan op onze Facebookpagina!