De suiker illusie: doorbreek hem nú!

Suiker is onze go to als het moeilijk wordt. Want: een snelle oppepper en je kunt weer door. Toch? Die illusie moet doorbroken worden, want suiker is vaak een stille sloper… Weer een mooie tip uit NIETS, die ik zelf aan den lijve heb ondervonden…

Als diabetes type 1 patiënt, ben ik me dagelijks erg bewust van wat suikers met je lichaam doen. Ik kan dat namelijk letterlijk en figuurlijk terugzien (ik heb een sensor, die mijn bloedglucose continu in de gaten houdt). Te veel suiker in je voeding geeft stress, omdat het de bloedsuikerbalans verstoort. Je bloedglucose gaat omhoog, maar de insulineproductie ook (nou ja, bij mij niet, ik moet dat spuiten), daarmee wordt je hele systeem belast. Dat geldt niet alleen voor mensen met diabetes. Het geldt voor iedereen. Weliswaar hebben mensen zónder diabetes stijgingen en dalingen binnen nauwere marges, maar desondanks wordt er heel wat afgestegen en gedaald. En dat is níet goed voor hoe je je voelt…

Je krijgt een stoot energie, daarna daalt je bloedsuiker met een noodgang

Wat er gebeurt als je veel suikers eet, is het volgende: je bloedsuiker stijgt, waardoor je een stoot energie krijgt: de suikerillusie. Je hebt het gevoel dat je de wereld weer even aankunt. MAAR: na deze energiepiek, dáált je bloedsuiker met een noodgang. Onder het wenselijke punt, waardoor je tegen een relatief lage bloedsuiker aanloopt. Je lever maakt dan, in het ergste geval, wat glocagon (dit kun je zien als reservesuiker) vrij uit de lever. Dit dalen in je bloedglucose kan klachten geven als irritatie, een opgejaagd gevoel, weinig energie, moeheid, een kort lontje en minder mentale weerbaarheid (bij mensen met aanleg voor hypoglycaemie kan het tot andere opvallende klachten leiden, zoals trillen, zweten en verwarring). Je lijf vind dit een buitengewoon vervelende situatie en reageert daarop door weer te vragen om… jawel: suiker. Om, voor je gevoel, de disbalans weer op te heffen. Waarna je weer zo’n piek krijgt, het daaropvolgende dal… uiteindelijk leidende tot een gestrest en opgejaagd gevoel. Hoe dat zit, zie je in onderstaande filmpje (tekst gaat onder de video door, met handige tips):

Een goede reden dus om te stoppen met suiker (of in elk geval enorm te minderen)

Wat gebeurt er in de eerste twee weken?

  • Je kunt meer hoofdpijn ervaren, door de plotse suikeronthouding
  • Weinig energie, omdat je gewend bent om deze te bestrijden met piekervaringen, dit moet stabiliseren
  • Op vaste snaaimomenten  prikkelbaar worden, hongerig en chagrijnig

Wat gebeurt er in de maand erna?

  • Je hebt stabielere bloedsuikers en daarmee een evenwichtiger humeur, kunt meer hebben
  • Je voelt je energieker
  • ’s Ochtends word je fris wakker
  • Je humeur is goed en gelijkmatiger
  • Omdat je bewust bezig bent, kan het zijn dat dat doorslaat op andere gebieden, zoals beweging
  • Je slaapt beter
  • Je hebt minder last van snaaien

Ben jij nou ook van plan met suikers te stoppen of minderen, dan heb je misschien iets aan onderstaande tips.

1. Waarom snaai je?

Vaak is het iets anders dan echte trek waardoor je gaat snaaien. Je voelt je bijvoorbeeld rot, je verveelt je, bent nerveus. Probeer die gevoelens onder ogen te komen, ermee te leren dealen. Vaak is het bewust ervaren al heel bevrijdend, we vluchten maar wat graag weg voor vervelende gevoelens, dan is suiker makkelijk én altijd voorhanden.

2. Kijk naar je kast

Zorg voor gezonde alternatieven in je kast. Eet een keer per dag bijvoorbeeld een handje noten tegen de lekkere trek. Doe je boodschappen nóóit op een lege maag. Maak een boodschappenlijstje en houd je eraan.

3. Donker brood

Brood? Ga voor het meest donkere brood dat je kunt vinden, daarmee bedoel ik: zoveel mogelijk granen. Liefst ook het wat zwaardere brood (dat vind je vaak in de natuurwinkel). Let op: ga altijd voor volkoren. Brood mag zich alleen volkoren brood noemen als de hele tarwekorrel erin wordt verwerkt, wat ervoor zorgt dat er meer vezels, vitamines en mineralen in het brood aanwezig zijn. De vezels houden je langer gevuld. Bruin brood is soms gewoon ‘kunstmatig’ gekleurd en brood met noten en zaden is vaak precies dat: bruin brood met noten en zaden. Kun je niet tegen tarwe, kijk dan naar alternatieven, zoals spelt.

4. Fruit mag, maar pas op

In fruit zitten fruitsuikers, maar gelukkig ook vitamines. Ga regelmatig voor fruit met een lage glycemische (suiker)index, zoals aardbeien, grapefruit, kersen en blauwe bessen.

5. Ga voor groente(soep)!

Eet veel maaltijden bestaande uit groenten (je lunch bijvoorbeeld, als dat lukt). Vul deze na bereiding aan met een eiwitbron, zoals kip of witte vis. Dan heb je daarna minder snel last van een snaaidip, ook peulvruchten (boonsoorten) helpen daar goed tegen. Ikzelf maak bijna dagelijks soep als lunch, als je goed veel maakt (en het alleen groenten als basis heeft), kun je er drie dagen mee doen.

6. Yoghurtdip

’s Avonds vreselijke zin om te snaaien? Een bakje (gewone) yoghurt vult door het hoge eiwitgehalte en er zitten weinig suikers in.

7. Beweeg, beweeg, beweeg

Beweeg regelmatig, probeer dit vooral in de ochtend te doen, zo ben je ’s avonds goed moe en ben je minder geneigd te snaaien, bovendien zorgt het feit dat je regelmatig beweegt voor een beter gevoel voor het functioneren van je lichaam, daardoor ben je minder geneigd er ‘rotzooi’ in te gooien

8. Eet bewust, maar echt

Kauw elke hap goed en wees je bewust van het feit dat je eet. Ooit heb ik de tip gehad ‘je eten te bedanken’. Ik vond dat toen een beetje onzinnig, maar als je je realiseert hoe je eten wordt geproduceerd, ben je inderdaad wel véél bewuster met eten bezig. Wat ik probeer, is om in elk geval aan tafel te eten en zónder de televisie aan.

PS Je kunt je nu ook abonneren op ons Youtube kanaal. Druk op het belletje (rechtsboven) en je krijgt updates als er een nieuwe video online is! En wil je op de hoogte blijven van wanneer onze e-courses en Masterclasses beginnen? Schrijf je dan in voor de Minder Stress Mail (al ingeschreven? De eerste is nog niet verzonden, dus je hebt nog niets gemist!).

Maaike Helmer is oprichter van multimedia uitgeverij STRESSED OUT en auteur van ‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles’ (o.a. bekend uit Vrouw/Telegraaf, Grazia, Koffietijd en De Volkskrant). Binnenkort volgen e-courses en Masterclasses om zelf meer innerlijke rust in je leven te krijgen. 

LEES OOK: DEZE LIEFDESBRIEF AAN JE LICHAAM WIL JE LEZEN!

Wil jij meer innerlijke rust? Het boek 'NIETS' is nu te koop!

Topmodel | Diabetes type 1 | Coma | Journalist | Burn out | Spirituele crisis.
‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles.


'Een mooi en eerlijk boek met een groot inzicht' – Roos Schlikker, schrijver

'Een aanrader voor iedereen die met stress te maken heeft' - Eline van der Boog/elineschrijfthier.nl, HEBBAN-recensent

'Mooi, aangrijpend, kwetsbaar, intiem en moedig' - Saskia Smith, journalist

post