8 x tips om je vandaag vrolijker te voelen

Wat als je je vandaag gewoon even helemaal niet vrolijk voelt? Niet depressief, niet zwaar verdrietig, maar gewoon, even niet vrolijk? Een artikel met 8 x concrete tips om vandaag een stukje op te vrolijken.  

1. Zet je favoriete playlist op

Muziek heeft het talent om je op te vrolijken (en je verdrietiger te maken, zie de tip hieronder). Zorg er daarom voor dat je altijd een blije Spotify playlist hebt klaarstaan waar je vrolijk van wordt. Je vindt daar trouwens ook genoeg vrolijke muziek als je er de zoekwoorden ‘Happy’ of ‘Good vibes’ intypt, als je geen tijd (of zin) hebt om zelf een playlist te maken.

2. ‘Huil’ of ‘boos’ het er even uit

Misschien een contraproductief advies, maar het is af en toe best goed om je gevoel er even uit te laten. Dat kan namelijk enorm opluchten. Je verdrietig of boos voelen is namelijk net een ballon: hoe meer je het wegdrukt, hoe liever het naar boven komt. Ik persoonlijk doe het indien nodig door héél hard te fietsen en mijn tranen even de vrije loop te laten, in dat laatste geholpen door de wind die in mijn ogen blaast. Je kunt ook in een kussen schreeuwen, onder de douche janken, een tranentrekkend nummer opzetten, hardlopen, whatever works for you, als het je maar helpt je emoties de vrije loop te laten.

3. Plan schuldgevoelvrij een avond bingewatchen van je lievelingsserie in

Het kan soms gewoon even heerlijk zijn om weg te dromen bij een totaal andere realiteit dan de jouwe. Ikzelf kan mezelf verliezen in dramaseries als ‘Friends from college’ of ‘The Affair’ (beiden Netflix). Maar misschien ben jij wel gek op comedyseries of juist detectives. Plan eens een héle avond in om te bingewatchen. En voel je vooral niet schuldig over dingen die je éigenlijk zou moeten doen maar die best even kunnen wachten, zoals het opvouwen van de was. Alleen jij, je bank en je serie. Gordijnen dicht. Klaar.

4. Lach

Lachen zorgt ervoor dat je hersenen endorfines vrijmaken, een stofje dat je een fijn gevoel geeft. Trek vandaag dus op met mensen die je laten schateren en doe zelf ook je best: lach naar iemand die je op straat tegenkomt. Met je mond een ‘lachbeweging’ maken (iets anders dan een grimas, hè!) heeft namelijk invloed op je hersenen, zij denken dan dat je dus wel vrolijk moet zijn en ook daardoor krijg je meteen een blijer gevoel.

LEES OOK: MET DEZE 13 TIPS ONTSPAN JE GRATIS EN VOOR NIETS!

5. Wees zacht voor jezelf

Onder de douche met je favoriete douchecrème, in bed hangen met een goed boek, wees een keer extra zacht voor jezelf. Wat dat precies inhoudt, is voor iedereen weer anders (gelukkig maar). De één vindt het heerlijk om te sporten, voor de ander is het juist zacht voor zichzelf zijn als hij of zij een bosje bloemen koopt of zichzelf even ontslaat van allerlei verplichtingen.

6. Ga naar buiten

We zijn er niet toe geneigd als we niet vrolijk voelen, maar doe het toch maar: naar buiten gaan. De frisse lucht waait gedachten uit je hoofd en het zien van de natuurlijk is bewezen effectief op gevoelens van stress. Ook kom je tijdens het wandelen buiten vaak sneller tot oplossingen voor problemen, omdat tijdens ‘gedachtenloze’ activiteiten als wandelen bepaalde hersendelen gaan samenwerken die tijdens je ‘normale’, cognitieve denken, níet samenwerken, dit heet ‘de default modus’.

7. Wees lief voor een (willekeurige) ander

A random act of kindness, een lieve daad voor een willekeurige ander, weet je dat dat je een gelukkig gevoel geeft? Iets aan een ander geven, al is het iets simpels als een persoon helpen met oversteken, maakt dat je je verbonden voelt en gelukkiger. Er zijn diverse onderzoeken die het ‘geverseffect’ ondersteunen, waaronder dit onderzoek. Reden dus om gewoon even iets te doen wat een ander totaal niet verwacht, want dan is het effect het grootst. Deze actie in Ommen bijvoorbeeld, is letterlijk en figuurlijk hartverwarmend.

8. Kijk kattenfilmpjes

Ja, het is en blijft een goede oppepper. Een classic onder de opvrolijkerds op een minder dagje. Dus gewoon doen. Al heb je ze al honderd keer gezien, een kat die wil springen en een kast nét mist, het blijft grappig…
(Foto: Alexandra Kirr/Unsplash)

Maaike Helmer is oprichter van multimedia uitgeverij STRESSED OUT en auteur van ‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles’ (o.a. bekend uit Vrouw/Telegraaf, Grazia, Koffietijd en De Volkskrant). Binnenkort volgen e-courses en Masterclasses om zelf meer innerlijke rust in je leven te krijgen. Schrijf je in voor de Minder Stress Mail, dan houden we je op de hoogte.

LEES OOK: JE LEVEN MEER RELAXED HYGGE MAKEN? DAT IS SUPER EASY MET DEZE STAPPEN…

Wil jij meer innerlijke rust? Het boek 'NIETS' is nu te koop!

Topmodel | Diabetes type 1 | Coma | Journalist | Burn out | Spirituele crisis.
‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles.


'Een mooi en eerlijk boek met een groot inzicht' – Roos Schlikker, schrijver

'Een aanrader voor iedereen die met stress te maken heeft' - Eline van der Boog/elineschrijfthier.nl, HEBBAN-recensent

'Mooi, aangrijpend, kwetsbaar, intiem en moedig' - Saskia Smith, journalist

post

Geef een reactie