Dossier re-integratie bij burn out: kun je te snel beginnen met je re-integratie?

Een vraag die veel mensen met een burn out zich stellen is: kun je ook te snel beginnen met je burn out re-integratie? Deze vraag beantwoordt burn out expert Leona.

In de vorige Q&A’s heb ik antwoord gegeven op de vragen:
• Is het mogelijk dat een burn out niet meer overgaat?
• Is er sprake van blijvende schade bij burn out?
• Wat kun je zelf doen voor je burn out herstel?
• Kan je brein onherstelbaar beschadigd raken door een burn out?
• Hoe weet je wanneer je beter bent? Of blijf je voor altijd anders na een burn out?
Hoe lang duurt een burn out gemiddeld? En een re-integratie?

Ja, dat kan zeker. Het CSR Centrum is er helder over: ‘Het heeft het geen zin mensen ‘te activeren’ wanneer er nog onvoldoende biologisch herstel heeft kunnen plaatsvinden. Dan werkt de beoogde leerprikkel als continuering van de overbelasting en dus contraproductief’. Simpel gezegd: eerst moet je lichamelijk en mentaal voldoende hersteld zijn om weer stapsgewijs aan het werk te kunnen gaan op een manier dat je herstel en re-integratie bestendig zullen zijn. Als je te snel aan het werk gaat, loop je het risico dat je klachten verergeren en dat je een heftige terugval krijgt. Dat kan vervolgens zo ontmoedigend en beangstigend zijn, dat je depressief kunt raken.

Een paar tips bij je re-integratie bij burn out:

1. De eerste fase van je herstel gaat over NIETS

Het werk, projecten, plannen, doelen, dromen en verwachtingen: allemaal loslaten. Accepteren dat het niet meer gaat en toegeven aan de enorme herstelbehoefte van je lijf. Concreet ziet dat uit als veel slapen, rusten, een dagritme opbouwen, langzamerhand ontspannende activiteiten toevoegen, gaan wandelen etc. Deze fase kun je afsluiten wanneer je opmerkt dat je weer zin krijgt om iets nuttigs te doen. Niet omdat je vindt dat je herstel lang genoeg geduurd heeft, maar omdat je oprecht energie en enthousiasme hebt om weer iets nuttigs te doen. Ik zeg bewust ‘iets nuttigs’, want het oude werk voelt niet voor iedereen even aantrekkelijk meer (daarover meer in een volgend blog).

2. Pas na de eerste fase komt de fase van re-integratie

Het is normaal als je enige spanning en stress ervaart als je aan terugkeer denkt. Het is ook niet de bedoeling dat je weer op de rijdende trein springt alsof er niets gebeurd is. Je terugkeer moet zorgvuldig voorbereid worden. Daar heb je meerdere partijen voor nodig: je bedrijfsarts, je leidinggevende, misschien zelfs je collega’s, je naasten en je therapeut. Goede afspraken maken is cruciaal voor het slagen van je re-integratie.

3. Let op de valkuil van overmoedig raken

Als je je iets beter voelt, is dat nog geen reden om je volop in het werk te storten. Stapsgewijs opbouwen is beter dan na een sprint weer in elkaar zakken.

LEES OOK: HIER VIND JE DE ANDERE ARTIKELEN OVER RE-INTEGREREN BIJ BURN OUT!

4. Het is belangrijk welke taken je gaat uitvoeren

Onder het mom van eenvoudig werk zonder deadlines en eindverantwoordelijkheid krijgt soms iemand die gaat re-integreren de meest zinloze taken (kasten opruimen, dossiers doorpluizen, enveloppen dichtplakken). Het kan ook té eenvoudig en geestdodend worden, waardoor je je nutteloos en leeg gaat voelen. Juist als je weer begint met werken, is het belangrijk om taken op te pakken waar je enige voldoening en plezier bij ervaart. Zodat je zelfvertrouwen kan groeien. Kies dus voor taken die wel voldoen aan de eis van eenvoudig, praktisch en uitvoerend én die ook nog een beetje leuk zijn. Maak er in ieder geval geen ego show van (‘Ik ga laten zien dat ik het wél kan).

5. Stel doelen voor je re-integratie

Daarbij bedoel ik niet alleen het aantal uren, de taken en de duur van je herstel, maar vooral: wat zijn de uitdagingen die jouw aandacht nodig hebben, omdat ze bijgedragen hebben aan je burn out? Wat wil je leren om anders te doen in de praktijk? Gaat het om grenzen stellen, gaat het om assertief communiceren, gaat het om prioriteren? Maak je leerdoelen onderdeel van je re-integratie. Deze kun je dan vervolgens als onderdeel van je herstel evalueren met je therapeut en ook met je leidinggevende en de bedrijfsarts.

6. Zorg voor een burn out buddy

Kies, als het enigszins mogelijk is, een buddy uit met wie je regelmatig kunt evalueren en die jou feedback geeft.

7. Neem jezelf serieus!

En tot slot, ook hier geldt: neem jezelf en de signalen van je lijf serieus!

Leona Aarsen is bedrijfscounselor en psychosociaal therapeut, eigenaar van anderZverder. Ze richt zich op preventie, voorlichting en begeleiding bij stress- en burn out gerelateerde klachten.

DOORLEZEN: BEN JE NA JE BURN OUT VOOR ALTIJD ANDERS?

Wil jij meer innerlijke rust? Het boek 'NIETS' is nu te koop!

Topmodel | Diabetes type 1 | Coma | Journalist | Burn out | Spirituele crisis.
‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles.


'Een mooi en eerlijk boek met een groot inzicht' – Roos Schlikker, schrijver

'Een aanrader voor iedereen die met stress te maken heeft' - Eline van der Boog/elineschrijfthier.nl, HEBBAN-recensent

'Mooi, aangrijpend, kwetsbaar, intiem en moedig' - Saskia Smith, journalist

post

Geef een reactie