Leren om een burn out te accepteren: zo doe je dat

tamarahHet is niet makkelijk, accepteren dat je een burn out hebt. Maar het is wél belangrijk. Tamarah van Unplug Jezelf legt uit wat je het beste kunt doen, nu je even ‘on hold’ staat.

Acceptatie is het allerbelangrijkste in die eerste fase van een burn out. Als je de situatie accepteert en je burn out durft aan het gaan, zal er ruimte ontstaan en kan je gaan werken aan je herstel. Maar ja. Hoe dan? Hóe geef je eraan toe?  Je bent te moe om er nog tegen te vechten dus dan voelt toegeven als opgeven of falen. Je hebt het gevecht verloren. Niks is minder waar.

Stap 1: ga in gesprek met je baas en maak ’n lijstje
De eerste stap naar herstel is om in gesprek te gaan met je werkgever. Maak een lijst met al je symptomen. Waar heb je last van? Die lijst gaat je helpen om je verhaal te verduidelijken bij je werkgever maar ook bij je huisarts/bedrijfsarts/psycholoog/etc. Maar nog veel belangrijker: het gaat jou helpen. Elk moment dat jij denkt ‘ok heb toch geen koorts dus ik kan makkelijk gaan werken’, moet je die lijst pakken om jezelf eraan te herinneren dat je wel degelijk ziek bent. Die lijst kun je later weer bij gaan werken. Zijn er dingen bijgekomen of wat kan eraf?

Stap 2: stel je herstelteam samen
Stel je eigen ‘herstelteam’ samen. Blijf hierbij dicht bij jezelf. Zoek een coach of psycholoog die bij je past en neem hier de tijd voor. Als je er geen goed gevoel bij hebt gaat het niet werken. Denk ook aan een fysiotherapeut of een haptonoom (noot van STRESSED OUT founder Maaike: ‘Tijdens mijn eigen burn out had ik de combinatie van een psycholoog en een haptonoom en ik kan inderdaad beamen dat dit echt een heel fijne combinatie kan zijn voor herstel!’). Iemand die je kan helpen met je lichamelijke klachten en om weer goed naar je lichaam te gaan luisteren.

Stap 3: laat weten wat je nodig hebt
Vertel het aan je vrienden en familie. Het kan helpen om iedereen een brief of een mail te sturen met daarin je verhaal. Vertel daarin ook wat je nodig hebt van je omgeving. Heb je bijvoorbeeld moeite met koken, vraag dan of je regelmatig uitgenodigd kan worden om met hun mee te eten. Of dat je bijvoorbeeld niet op hun verjaardagsfeestje kan zijn maar dat je liever één op één samen gaat lunchen.

Stap 4: neem de tijd
Besef dat het lang zal duren. Een burn out betekent dat je lichaam langer dan een half jaar onder zware stress heeft gestaan. Dus om dat weer terug te schakelen heeft tijd nodig.

Stap 5: ga niet krampachtig op zoek naar een quick fix
Ga niet op zoek naar een snelle oplossing voor dit probleem, bijvoorbeeld een cursus ‘Hoe word ik gelukkig’ doen of op zoek naar een nieuwe baan of verhuizen omdat je denkt dat dat de oplossing zal zijn. Meditatie en mindfulness werken bijvoorbeeld heel goed bij een burn out maar ga niet overspannen op je mat zitten, jezelf afvragen wanneer de rust nou komt. Dan gaat het niet werken. Herstellen, daar moet je de tijd én ruimte voor nemen. Gun jezelf dat.

Kortom: schakel terug van de zesde versnelling, helemaal terug naar de eerste versnelling.

Als je werk achter je staat en je ruimte en rust geeft, kun je dat loslaten.
Als je vrienden en familie achter je staan kan je loslaten.
Maar vooral zelf accepteren dat het lang zal duren gaat je helpen.
Je hoéft geen mooi weer meer te spelen, je hoéft niet meer op eieren te lopen.
Neem de tijd. Let go!

ANDEREN LAZEN OOK: wat is eigenlijk het verschil tussen burn out en overspannenheid?

Praat verder over dit artikel op onze Facebookpagina!