Simpele lessen in klein geluk: wees gewoon eens even stil

Stil zijn. Doe jij dat eigenlijk wel genoeg? Als in: stil en met jezelf? Probeer het eens vaker. Het kan namelijk weleens een onvermoede helende werking hebben, zegt businesscoach Krista…

Stil zijn en aandacht hebben… makkie, toch? Dat kon nog wel eens tegenvallen. Het vergt wel degelijk enige oefening om effectief te mediteren. Ik volg wekelijks een yin yoga les. Aan het begin van deze les zitten we een minuut of 5 in stilte. De woorden die de lerares ons dan meegeeft komen in me op, telkens als ik ga mediteren: ‘Neem de gedachten die in je opkomen waar, en laat ze dan weer gaan. Zweef niet met je gedachten mee de ruimte uit.’ Ze slaat daarmee de spijker op zijn kop: we zijn dan fysiek misschien wel stil, maar je hoofd heeft de neiging door te razen. En juist als je daar ook de stilte weet te vinden, ben je waar je zijn wilt.

Meer dan 30 jaar onderzoek toont aan dat meditatie minder neurotisch, gestrest en angstig maakt

Misschien mediteer je regelmatig, dan ken je de heilzame werking ervan waarschijnlijk wel. Of vind je het softe onzin, dat kan natuurlijk ook. Wist je dat meer dan 30 jaar van wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat meditatie mensen wel degelijk minder neurotisch, gestrest en angstig maakt? Het vergroot de concentratie, het verbetert het geheugen, het vermindert chronische pijn.

Mensen kregen door het mediteren meer controle over de beperkte capaciteit van hun hersenen

Twee wetenschappers onderzochten onafhankelijk van elkaar de effecten van meditatie, en maakten die meetbaar in de hersenen. Antonio Raffone onderzocht aan de Universiteit van Rome boeddhistische monniken en kwam tot de conclusie dat bepaalde vormen van meditatie tot een blijvende reorganisatie van hersenactiviteit leiden. Zijn Amerikaanse collega Heleen Slagter (Universiteit van Wisconsin) ontdekte dat mensen na drie maanden van meditatie makkelijker hun aandacht konden verdelen over prikkels uit hun omgeving. Dat verschil was ook zichtbaar in EEG-scans. Mensen kregen door het mediteren meer controle over de beperkte capaciteit van hun hersenen, concludeert de onderzoekster.

Meditatie gaat natuurlijk niet alleen over stil zitten

Nu gaat meditatie natuurlijk helemaal niet alleen over stil zitten. Integendeel. Het gaat over oprechte aandacht hebben voor wat er in jou gebeurt, zonder er een oordeel over te vellen. Je ontspant je geest, je bent helemaal ‘aanwezig’, helemaal in het ‘nu’. En dat is een heerlijk uitgangspunt voor de rest van je dag.

Ook als je niet wilt mediteren, is het verstandig de stilte op te zoeken

Ook als je niet wilt mediteren, is het verstandig toch af en toe de stilte op te zoeken. Gedurende de dag zijn we continu omringd door geluid. Langsrijdende auto’s, stemmen van collega’s, een radio die aanstaat, ronkende machines, overal is geluid. Onderzoeken wijzen uit dat zelfs een laag lawaainiveau onze hersenen al kan beïnvloeden en kan leiden tot een verhoogd gehalte van stresshormonen, slechte leerprestaties, een verhoogde bloeddruk en zelfs hartaanvallen. Stilte lijkt daarentegen het tegengestelde effect te hebben. Uit onderzoek aan de Duke Universiteit bij muizen bleek dat twee uur stilte per dag aanzette tot celvorming in de hippocampus, het deel van de hersenen dat vooral betrokken is bij het opslaan van nieuwe herinneringen. De hippocampus zorgt er ook voor dat je cortisol spiegel na een stressvolle ervaring wordt verlaagd, waardoor je dus weer tot rust komt. Zien wat stilte (meditatie in dit geval) met je brein doet? Kijk de video hieronder (tekst gaat verder onder de video).

OOK LEZEN: OVER GELUID GESPROKEN, WAT ALS JE BIJ STRESS GEK WORDT VAN ZACHTE GELUIDEN (MISOFONIE)?

(Foto: Christopher Campbell/Unsplash)

Krista Hogenboom is coach. Ze heeft haar eigen praktijk: steppingup.nl. Lees vooral ook haar indrukwekkende rubriek ‘Van burn out naar beter’ over de tijd dat ze een met een burn out kampte!

LEES DOOR: MINDFUL VAN OCHTEND TOT AVOND, KAN DAT? MET DEZE TIPS LUKT HET!