Slaapproblemen? Hoe je de oplossing wél (snel) vindt

Slaapproblemen, we rennen er massaal voor naar de winkel. Pilletjes, lampen, van alles slaan we in om er vanaf te komen. Is dat de oplossing? Slaapdeskundige Talja vertelt je wat zéker werkt…

Ik snap dat wel hoor. Als je nachten lang wakker ligt en je brak door de dagen gaat. Dan wil je elke avond hoe dan ook nog maar één ding…slapen. In pure wanhoop struin je dan, net als zovelen, internet en winkels af op zoek naar de quick fix. Want er moet nu toch echt snel een oplossing komen! Maar welk pilletje, theetje, appje of gadget je ook probeert, het gaat misschien ietsjes of eventjes beter, toch gaat de slapeloosheid niet (helemaal) weg.

De oplossing is letterlijk dichterbij dan je denkt

Dat komt omdat je de oplossing voor problemen met de nachtrust in heel veel gevallen niet buiten jezelf hoeft zoeken. De oplossing is vaak veel dichterbij dan je denkt. Ja, echt waar. En jammer genoeg slaan vele slapelozen pas nadat ze radeloos zijn geworden – na het zoveelste veelbelovende niet werkende middel – een andere weg in. De weg naar zichzelf. Pas als het water hen aan de lippen staat kloppen ze bij ons aan. Uiteindelijk illusies armer, en bereid om de antwoorden bij zichzelf te zoeken.

Maar… wat is eigenlijk de óórzaak van je wakkere nachten?

Om passende oplossingen te vinden moet je een stap zetten die eigenlijk heel logisch is en toch bij slaapproblemen maar al te vaak overgeslagen wordt. Voordat je je heil gaat zoeken in weer iets dat je een betere nachtrust belooft, zoek eerst naar de oorzaken voor je wakkere nachten! Wat is het dat maakt dat jij slecht slaapt? Waarom lukt het jou niet na een nacht in bed uitgerust aan de dag te verschijnen? Meestal is het iets in je denken of doen (of juist in wat je nalaat te doen) waardoor je de slaap maar niet vatten kan. Daar helpt geen middeltje tegen tenzij het (tijdelijk) een placebo-effect bij jou uitlokt.

Maak een dagboekje aan

Daarom nodig ik je uit, voordat je weer naar de winkel sprint voor een noodoplossing die enkel de symptomen bestrijdt, eens echt aandacht te geven aan jezelf. Maak een dagboekje aan, een slaapdagboekje. Leg dat bijvoorbeeld op de badkamer neer. Zeker niet in je slaapkamer (!), want dan ben je er misschien teveel mee bezig en dat is nou net niet de bedoeling. Bij slapen draait namelijk alles om loslaten en je overgeven aan de armen van Morpheus. Schrijf uiterlijk twee uur voordat je gaat slapen kort en in steekwoorden op wat de bijzonderheden van die dag waren.
– Wat heb je gedaan?
– Waar was je (in je hoofd) mee bezig vandaag?
– Wat heb je gegeten?
– Wat heb je gedronken?
– Hoe ontspannen was je, op een schaal van 1 tot 10? .

Neem daar maximaal 5 minuten voor en leg het dan weg. Op het moment dat je naar bed gaat noteer je dan alleen nog het tijdstip van slapengaan en berg je je dagboek op. De volgende ochtend ga je zo mogelijk direct na het wakker worden voor jezelf na hoe je nacht was. Ga er even op je gemak voor zitten.

  • Welk cijfer van 1 tot 10 geef je de kwaliteit van de nacht?
  • Duurde het lang voordat je in slaap viel?
    –  Hoe vaak ben je wakker geworden?
  • Was je lang wakker?
  • Wat heb je toen gedaan? Ben je uit bed gegaan? Ben je weer terug in bed gestapt?
  • Ben je daarna wel of niet in slaap gevallen?
  • Hoeveel uren lag je in bed? En hoeveel uren daarvan heb je geslapen?

Ontdek patronen

Houd dit zo’n twee weken vol. Neem dan eens rustig de tijd voor jezelf. Ga zitten met je slaapdagboek en laat je ogen er eens over glijden. Wat valt je op? Is er een patroon te ontdekken bij de betere tot goede nachten?

  • Wat heb je voorafgaand aan zo’n ‘top nacht’ gedaan?
  • Zijn er dingen die steeds terugkeren, die een positief effect hebben op je slaap?
  • Wat heeft zo het er naar uitziet veroorzaakt dat je een mindere nacht hebt gehad?

Het zal me niets verbazen als je patronen ontdekt, dat er kwartjes gaan vallen. Door met jouw ontdekkingen vervolgens te gaan experimenteren ben je het pad van een optimale nachtrust ingeslagen. Wat kun je veranderen? Welke ervaringen doe je daarmee op? Houd vast wat voor jou verbetering brengt, laat los wat voor jou goede nachten belemmert. Voor jou, want er is geen gelijk recept voor iedereen.

Geluksmomentjes

Oké, ik geef toe, dat gaat niet van vandaag op morgen. Het is een proces. Gelukkig zijn er al
vrij snel onderweg vele kleine ‘celebrate momentjes’ van slaapverbetering, waardoor die weg heel goed vol te houden is. Als je daar tenminste bij stilstaat! Wees niet alleen maar gefocust op je hogere einddoel. Geniet onderweg juist met volle teugen van de subtiele veranderingen. Op die manier wordt het een feestelijke ontdekkingsreis door jouw persoonlijke wereld van slaap. Wie weet kom je zelfs wel tot de conclusie dat in-the-end de weg naar binnen in plaats van de weg naar de winkel die ‘quick fix’ was waar je zo naarstig naar op zoek was! Want laten we eerlijk zijn…hoe lang ben jij al állerlei middeltjes aan het uitproberen om maar beter te slapen? (Foto: Joanna Nix/Unsplash)

Talja Lambert is slaapexpert en medeoprichter van Saraja Slaapcursus (met een landelijke netwerk van aangesloten trainers).

LEES OOK: SLAAPTEKORT DOOR STRESS VOORKOMEN? IN DIT ARTIKEL VIND JE GOEDE TIPS!

 

Dit najaar komt het boek ‘NIETS’ uit. Geschreven door STRESSED OUT founder Maaike Helmer en verkrijgbaar via stressedout.nl, bol.com en alle bekende boekwinkels. ‘NIETS’ gaat over die momenten waar we nooit bij stilstaan, maar die de sleutel kunnen zijn tot innerlijke rust. Gebaseerd op inzichten uit een eeuwenoude Japanse filosofie en haar eigen zoektocht (via o.a. een gedempte put in een klein stadje, een internationale modellencarrière, en een flinke burn out in haar journalistieke loopbaan), neemt Maaike je mee en laat je zien hoe je meer rust, meer ‘niets’, kunt vinden in deze drukke tijden van ‘alles’.

Bericht ontvangen als ‘NIETS’ verkrijgbaar is? Laat via het contactformulier je gegevens achter o.v.v. ‘NIETS’. (p.s. natuurlijk bewaren we je gegevens alleen om je op de hoogte te houden van de verschijningsdatum van ‘NIETS’)