Slapeloosheid, hoe kom je er vanaf?

Slapeloosheid. Je kon eigenlijk altijd zonder problemen slapen. Oké…af en toe lag ook jij weleens te draaien in je bed, vanwege een griepje of omdat de buren tot diep in de nacht een tuinfeest gaven. Totdat je opeens last kreeg van… slapeloosheid. Slaapexpert Talja legt je uit hoe het komt én hoe je eraf komt.

De aanleiding

In 75% van de gevallen is er een duidelijke aanleiding voor het ontstaan van slaapproblemen. Bijvoorbeeld een verhuizing. Een examen. Misschien een ontslag. Een overlijden…

Ook slechte slaap door blije gebeurtenissen

Al verwacht je het niet, ook leuke dingen kunnen je uit je slaapritme halen. Een huwelijksdag brengt bijvoorbeeld veel positieve spanningen met zich mee. Of denk aan de komst van je eerste kind. Hoe dan ook, vreugdevolle gebeurtenissen kunnen net zo goed je slaaproutine verstoren.

Je best doen of trucjes helpen niet

De stress die je ervaart, positief of negatief, kan je nachten wakker houden. Radeloos word je ervan. Natuurlijk doe je eenmaal in bed heel erg goed je best om in slaap te vallen. Maar hoe meer je jezelf dwingt, hoe slechter het lukt. Dan de volgende avond maar eens wat eerder onder de wol. Lig je weer te draaien en te woelen. Om dan de avond erna met een wijntje wat ontspanning te vinden. En ja hoor: gelukt! Je bent heerlijk ontspannen in slaap gevallen, maar… halverwege de nacht word je toch weer wakker. En begint het te malen in je hoofd.

Goedbedoelde adviezen om te slapen

Je bent inmiddels aangekomen in het stadium waarbij je je echt zorgen maakt over je slechte nachten. Gelukkig zijn daar de adviezen van al je lieve vrienden en familie om je heen, die ook wel merken dat het niet lekker gaat met jou. Maar om nou te zeggen dat je echt verder komt met de welbedoelde tips als ‘ga lekker uitslapen in het weekend, dan voel je je daarna weer een ander mens’? Niet echt.

Veel mensen met slaapproblemen

Troost je met de gedachte dat je niet de enige bent die de dagen met een slaapschuld probeert door te komen. Maar liefst één op de drie Nederlanders kampt wel eens met slaapproblemen (!). Tien procent heeft er zelfs langdurig mee te maken. Fijn om te weten? Nee, niet echt natuurlijk. Jij voelt je nog steeds het slachtoffer van je slapeloze nachten.

Regie over je slaap door controle los te laten

Toch is het echt mogelijk om de touwtjes weer in handen te nemen en opnieuw regie te krijgen over je slaap. Wat je daarvoor moet doen? Durf het los te laten. Laat het geen obsessie worden. Je moet weer maatjes worden met je slaap en er ontspannen mee omgaan. Leer de optimale situatie te creëren, waardoor je overmand kunt worden door de slaap. Je kunt de slaap niet afdwingen, maar je kunt wel werken aan drie basiselementen die je slaap negatief kunnen beïnvloeden.

1. Onderzoek je overtuigingen

Zo kan je voor jezelf eens nagaan welke gedachten je beheersen en ervoor zorgen dat je niet in slaap komt. Denk je dat je toch echt 8 uur slaap nodig hebt om de volgende dag een beetje normaal te kunnen functioneren? Of maak je je zorgen dat als je nog veel langer niet aan een goede nachtrust toekomt dit ernstige gevolgen zal hebben voor je gezondheid? Het is ook gewoon oneerlijk, want dan heb je ook nog eens een partner die weg is zodra-ie zijn of haar kussen raakt! Onuitstaanbaar!

LEES OOK: SLAAP EN BURN OUT: GOEDE TIPS AND TRICKS!

2. Ontspanning is de basis voor goede nachtrust

Echt ontspannen word je daar niet onder. Daar had je misschien sowieso wat moeite mee de laatste tijd, rust vinden in jezelf. Terwijl ontspanning nu juist de basis is voor een goede nachtrust. Tijd om weer me-time in te voeren! Wat is dat voor jou? Neem je wel genoeg échte tijd voor jezelf? Of plan je dat dan weer vol afspraken met anderen omdat je toch vindt dat zij weer eens belangstelling verdienen van jou? Wanneer geef jij je eigen behoeften weer eens de nodige aandacht?

Breng balans in je leven

Ja, zul je misschien zeggen, leuk gezegd. Maar allereerst is er daar m’n werk. Heb ik dat achter de rug staat het gezin voor de deur, om van het huishouden nog maar niet te spreken. Is de balans wat zoek voor je gevoel? Wees eens eerlijk, welke energienemers kun je dan misschien wat terugschroeven? En wat geeft je energie? Maak daar weer tijd voor!

3. Slaapgedrag

Gelukkig vind je in de avonden dan nog wat afleiding achter je smartphone en scroll je relaxed door het zogenaamd ‘gelukkige en evenwichtige’ leven van anderen middels de tijdlijnen op de diverse social media. Of kun je helemaal opgaan in die spannende thriller op tv. Tja, en zonder dat je er erg in hebt, sluipen er zo toch onbedoeld gewoontes in die jou weer uit je slaap houden. Zucht…

LEES DOOR: OVER SOCIAL MEDIA GESPROKEN, MAAIKE GING EEN MAAND OFFLINE. WAS DAT EEN OPLUCHTING?

Houd STRESSED OUT in de gaten

Is er iets herkenbaar voor je in het verhaal hierboven? In mijn volgende bijdragen zal ik wat tips aanreiken waarbij ik dieper inga op de hierboven genoemde basiselementen voor een goede nachtrust. Als jij je ondertussen nou eens afvraagt wat vermoedelijk bij jou de meeste aandacht nodig heeft om beter te kunnen slapen… Welke gedachten geven jou spanning en stress? Kun je jezelf betrappen op gewoontes waarvan je verwacht dat deze een negatief effect zouden kunnen hebben op je slaap? En waar in je leven smacht jij precies naar meer rust? Zodat ook jij je ontspannen kunt overgeven aan de slaap. Want, geloof me, dat kan echt. Beter slapen… begint bij jezelf.
(Foto: Sarah Diniz Outeiro/Unsplash)

Talja Lambert is slaapexpert en medeoprichter van Saraja Slaapcursus (met een landelijke netwerk van aangesloten trainers). Ze geeft de lezers van STRESSED OUT €10,- korting op het Online Slaapconsult, waarmee je een beeld krijgt van de oorzaken van jouw slaapprobleem en persoonlijk slaapadvies krijgt (€39,90 in plaats van €49,90). Gebruik bij je aanmelding de kortingscode ‘STRESSED OUT’.

LEES MEER: ALLES OVER SLAAP (EN STRESS) LEZEN? DAT DOE JE HIER!